tisdag, augusti 17, 2010

Tisdag kväll hos Bokbabbel


Mathias var snäll och upplyste mig om att Penguin-muggarna tydligen finns till salu även i Helsingfors. Boknördslycka! Kiasma (muséet för nutidskonst) visade sig slutligen vara the place to go ifall man vill ha tag på muggarna på finsk mark, men tyvärr var utbudet väldigt skralt med bara fyra ynka muggar som inte ens stod framme utan man fick fråga efter. Mörkblåa Hotel Splendide-muggen fick i alla fall följa med hem, och blev således den första muggen i en blivande samling.

Här invigs nu muggen på bästa sätt med Clippers vita pepparmintté, de sista sidorna av Therese Bohmans underbara debut Den drunknade (recension på måndag!) och ett tjockt blockljus från Desico. Jag är en ljuskonsument av stora mått, skulle jag vara tvungen att välja mellan bok- och ljusshopping skulle det helt på riktigt bli ett svårt val.

9 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Så där ser de ut hemma hos mig varje kväll med :) Älkar doftljus! Och böckerna förstås.

Bokbabbel sa...

Mina ljus doftar inte, men mysigt som sjutton är det!

Paperback Lover sa...

Ja Bokbabbel, jag ser ju här att det redan blivit "höst" hos dig. För mig är té och ljus såna höstsymboler så det vill jag inte börja med för tidigt :-)

Annika sa...

Fantastiskt! Jag blev så ivrig när jag läste om penguin-muggarna och sen, pladask, väldigt lessen då jag läste att det inte finns i Finland... Men nu ska jag direkt gå till Kiasma och bekanta mig med utbudet! :) Tack!

Bokbabbel sa...

Paperback lover: Ja, jag fuskar lite, ljus tänder jag augusto-april men té är det egentligen lite för varmt för ännu, diskussionen om detta gick het på Twitter i förra veckan :) Vem dricker hela året, när är det tillräckligt kallt etc.

Annika: Som sagt är utbudet väldigt litet i Kiasma - tyvärr!! - men förhoppningsvis hittar du något! Annars går de ju att beställa över nätet också, men det kan väl bli lite dyrt

Paperback Lover sa...

Och egentligen finns ju alla dom som inte dricker kaffe, och som dricker té istället. Dom dricker väl té året om.

Skillnaden för mig brukar vara att kaffet brygger jag, så det är ALDRIG så hett som téet, vars vatten jag ofta kokar upp i vattenkokare. Men hos mina föräldrar där vi bryggde té i en bryggare och kokade kaffet var ju fallet det omvända. Lustigt det där.

Bokbabbel sa...

Jag dricker inte kaffe men jag dricker ändå inte té året om, men jag förstår ditt resonemang ändå. Té är mysigt och jag skulle gärna dricka det även varma dagar, men det går helt enkelt inte. Isté är inte min grej och annars heller inte alls samma sak som vanligt té. Nej, vid värmebölja får det bli vatten eller inget alls, läsk om man vill lyxa till det :)

Lisa H sa...

Nämen Bokbabbel då! Att du ens behöver välja mellan bok- eller ljusshopping..! ;) (fast nu tror jag du snöat in på muggshopping också har jag sett, haha!)

Bokbabbel sa...

jag vet, det känns ganska allvarligt faktiskt, att säga det rakt ut. nog vet vi ju alla vad svaret skulle bli såklart, men ljusen vore svåra att ge upp. förhoppningsvis hamnar jag aldrig i en sådan situation!

Jaså, du har märkt insnöandet på muggar? ;)