onsdag, mars 02, 2011

Mord hit och mord dit

Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner XXX-
Eh. Det känns som om jag läst endast halvbra böcker på sistone, och som om mina recensioner har börjat anta en mycket negativ klang. Varning således för ytterligare en sådan recension, jag ska försöka läsa bättre böcker i fortsättningen.
Calliope är ett stort fan av Claude Izner, och jag var således glad över att äntligen få en chans att läsa en bok av denna franska syterduo som döljer sig bakom pseudonymen. Att boken dessutom beskrivs som en "nervkittlande mordgåta i Agatha Christies anda" på bakpärmen gjorde mig bara ännu mer nyfiken. Tyvärr infriades mina förväntningar inte det minsta. Visst skedde det mystiska mord i Eiffeltornet under pågående världsutställning, och visst var det en bokhandlare i huvudrollen. Men jag tyckte att allt bara kändes melodramatisk och inte alls varken nervkittlande eller ens mysigt. I bokens försvar bör sägas att jag läste den under min allra mest hektiska dubbeljobbarperiod, meeen... Nej, det här var nog ingenting för mig.

10 kommentarer:

Bokomaten sa...

Åh, vad synd. Jag har ännu inte tagit mig an Izner, men efter Calliopes översvallande kärlek och det faktum att det är en mordgåta i en ytterst mysig historisk miljö gör att det känns som Bokomaten mitt i prick. Jag tror jag testar ändå, men kanske när jag är mindre stressad då..

Bokbabbel sa...

Jag tror nog att du skulle gilla, det här var bara inte riktigt i min smak. Och jag var väldigt okoncentrerad!

Bläcklilja sa...

Tilläggas ska också att den här första delen i serien är sämre än de följande; den är lite pratig och har många olika personer att hålla ordning på. När man väl har lärt känna dem och kommit till bok två är allt mkt bättre!

Jan Wijk sa...

Tråkigt att du hittar böcker som du inte gillar. Jag läser massor och gilar det mesta, men jag får väl erkänna att jag håller mig till säkra kort. Vad jag saknar är humoristiska kriminalromaner på svenska. Lite som Elmore Leonard.
Blev därför positivt överraskad när Johan Wopenka tyckte att mina böcker var roliga. Om du är intresserad kan jag skicka ett ex av varje. Så får vi se vad du tycker. De böcker jag skrivit är Backgammon (2004) och Bakom girighetens mask (2010)
Finns även på Adlibris mfl, men du får dem gratis av mig.

Bokbabbel sa...

Bläcklilja: Jaså du, du vill att jag ska ge dem ett nytt försök. Lite så är det ju faktiskt med Nesbös Harry Hole-serie också, att den blir bara bättre och bättre!

Jan: Ja, det är trist att det blivit lite sämre böcker på sistone. För tillfället har jag dock galet mycket att läsa härhemma, men tack för erbjudandet!

Evalinn sa...

Nej, jag gillade den inte heller så jättemycket, lite charmig men inte alls som jag förväntat mig.

Bokbabbel sa...

Hah, se där!

Maud/En bok om dagen sa...

Nej men så himla dålig tajming! Jag ska läsa den där när som helst nu, för det är vår nästa bokcirkelbok - och den lät ju så bra... ;-/

Bokbabbel sa...

Som sagt, den kan vara bra ändå - jag var trött och har uppenbarligen förhållit mig väldigt negativt till de flesta böcker jag läst i år

Softy sa...

Jag var också väldigt besviken på den. Som du skrev, mord på världsutställningen, en bokhandlare i Paris, det låter så läckert även om jag inte är deckarnas största vän. Men nej. Sååå tråkigt och jag kunde inte bry mig mindre om huvudpersonens (minns inte ens vad han hette) kärlekseskapader eller vem som egentligen var den skyldige. Tvingade mig igenom den. Och jag läste den på semestern. Visste inte att det låg två författare bakom pseudonymen. Förvånar mig inte det minsta.