tisdag, november 27, 2007

Böcker av Cornelia och Adrian

"Inkheart" av Cornelia Funke XXX+
Jag läste om boken på Bokhora och tyckte att en bok om människor som älskar böcker lät lockande. Men.
Meggie älskar böcker och har läst en hel del, men då hennes bokbindarpappa får besök av en mystisk figur mitt i natten får Meggie vara med om ett äventyr långt mer skrämmande än de som skrivs om i böcker.
Tanken med denna bok var bra och rätt intressant, och jag tyckte om all intertextualitet och att varje kapitel började med ett citat ur en bok. Men själva berättelsen fungerade helt enkelt inte, jag blev bara irriterad på den och önskade att den skulle ta slut... Kanske var det översättningen som var dålig, jag läste boken på finska.

"Shortcomings" av Adrian Tomine XXX½
En graphic novel igen, what else? Den här hade jag hört så mycket gott om att mina förväntningar var rätt höga och kanske inte infriades till 100 %. Bra var den dock definitivt, synd bara att den var så snabbläst :). Hela boken var sammanhängande och hade ett rätt sorgligt slut, men kanske det bästa av slut i alla fall, hur skulle den annars ha slutat liksom?

Inga kommentarer: