fredag, juli 27, 2007

Läst på senaste tiden

"Kärlekens historia" av Nicole Krauss XXXX+

Det var en gång en pojke som älskade en flicka och hennes skratt var en fråga som han ville ägna hela livet åt att besvara.

En tanke for över hans ansikte på ett språk jag inte förstod.


En bok som innehåller sådana här citat kan man ju inte låta bli! Det handlar om förlorade ungdomskärlekar, om författare och speciella böcker. Om kärlek. En bra och väldigt annorlunda bok som kändes fräsch och "förnyande". Lite minus för den aningen röriga historien som ibland tyvärr gick mig förbi.


"We Need to Talk About Kevin" av Lionel Shriver XXXX+

En brevroman där Eva skriver brev till sin make efter att de gått skilda vägar. Eva beskriver hur hon aldrig velat ha barn, och hon undrar över vad det egentligen var som gick fel då deras son Kevin mördade sina klasskamrater vid 15 års ålder.

Boken var lite seg i början, men mot slutet gaskade den upp sig och blev riktigt läsvärd. Dessutom ett aningen överraskande slut, oväntat! Sorglig, obehaglig, rörande, viktig och på ett absurt sätt faktiskt också lite hoppfull. Plus också för det annorlunda formatet.


"Kennedys hjärna" av Henning Mankell XXXX-

Jag hade förväntat mig en mer Wallander-lik deckare och blev därför aningen besviken. Louise Cantor hittar sin son Henrik död i sin säng och trots att allt tyder på självmord blir Louise misstänksam. Hennes jakt på svaret för henne runt hela världen där hon får lära känna andra delar av sin döde son men också möta korruption och elände.

Boken var mer eftertänksam och filosoferande än Wallander-böckerna, men det något oklara slutet lämnade mig lite irriterad. Det är dock ett viktigt ämne Mankell tar upp, och jag får känslan av att han vill förmedla lite information om sitt andra hemland Mocambique.

Inga kommentarer: