måndag, november 29, 2010

Dags att sålla vetet

Den gåtfulle fotografen av Douglas Kennedy XXXX+
Ända sedan jag för cirka tio år sedan läste min första Nora Roberts-roman* Farliga vidder (Montana Sky på originalspråk) har jag haft en liten faiblesse för Montana. Sådär i allmänhet föredrar jag exempelvis New England som litterär miljö, men ibland är det trevligt med en tur till Montana. Vida vidder, maffiga berg, djupa sjöar, vackra hästar och lite ruffiga småstäder. Hej klichéer!

Jag blir alltså väldigt förtjust då Douglas Kennedy tar sin huvudperson Ben Bradford till Mountain Falls i just Montana. Ben är Wall Street-juristen med ett pampigt hus i Connecticut, ett havererande äktenskap och en ständig dröm om att få bli fotograf. När hans nyfödde son skriker nätterna igenom går Ben ner till källaren och fingrar på de svindyra kameror han förvarar där men som han sällan får anvädning för. Nåväl, det händer dramatiska grejer som för Ben till Montana, och efter en lite knagglig start där Kennedy tydligen kände sig tvingad att redogöra för varje möbel som finns i det Bradfordska residenset, så kickar historien för mig igång riktigt ordentligt precis här. Invånarna i Mountain Falls, miljön, Bens jobbiga bakgrund som fört honom hit. Mm, jag gillar!

Det är alltså här ni nu sedan ska berätta för mig vilka av Kennedys böcker jag absolut inte ska missa och vilka jag med fördel kan hoppa över. Jag har nämligen förstått att hans författarskap är något ojämnt och jag överlåter gärna sålla agnarna/guldkornen ur vetet-uppgiften åt er. So many books, so little time ni vet.

*) Jisses en sådan inledning, den blev kanske lite missvisande.

4 kommentarer:

Helena sa...

I kategorin bra som i omistliga: Den andra kvinnan (The Pursuit of Happiness)

I kategorin bra: Ett alldeles särskilt förhållande (A Special Relationship)

I kategorin bra, men jorden går inte under om du hoppar över: Förändringens vindar (State of the Union) och Lämna världen (Leaving the World)

I kategorin går alldeles utmärkt att hoppa över: The Woman in the Fifth (lovande början med arty Pariskaféer och krisande litterär snubbe à la Paul Auster, men spårar ur på ett jättekonstigt sätt. Å andra sidan är den underhållande, så kanske läsa ändå...?), Temptation (utspelar sig på VÄSTKUSTEN, need I say more?).

Kennedys romaner skrivna pre-Den gåtfulle fotografen är väldigt olika de andra romanerna, så de räknar jag inte in här. Jag gillar Kennedy och kastar mig över allt han ger ut - i engelsk hardcover t om - men han har sina tricks som återkommer i bok efter bok. Tricket är att inte läsa för många böcker direkt efter varandra (även om det är svårt eftersom han är beroendeframkallande). Jag gillar särskilt de litterära elementen, de galna intrigerna och hur Kennedy skriver kvinnor. Han är väldigt duktig på trovärdiga kvinnoporträtt.

Lycka till!

/Kennedyexperten (som också har en faiblesse för Montana som litterärt motiv)

Bokbabbel sa...

Tusen tack för detaljerad redovisning av böckerna, och tack för varningen om att man inte ska läsa många efter varandra!

(Haha, gillar din "varning" om att boken utspelar sig på Västkusten :D)

Aah, Montana!

enligt O sa...

Tyckte inte om Förändringens vindar. Vänta med den!

Bokbabbel sa...

Ok, har Lämna världen hemma i pocket så den och de två överst på Helenas lista kommer jag väl ganska långt med!