tisdag, juni 20, 2006

Sommarvärme

"Alastonkuvia" av Virpi Hämeen-Anttila XXXX+
Konsstuderande Anna fascineras av Aleksi Merikoskis tavlor och bestämmer sig för att skriva sin avhandling om dem. Allteftersom hon forskar djupare dras hon på ett personligt plan in i en komplicerad historia.
Alltid roligt med lästips, tack till J:s mamma som lånade mig boken. Bra var den. Lite väl lång, men det hände en hel del, människorna utvecklades och olika historier berättades. Vacker. lite väl mycket om konst, men fint om kärlek.

"Skuld" av Karin Alvtegen XXX½
Obehaglig. Sämre än hennes övriga böcker. Blev lite tjatig tills det blev en helomvändning. Tragisk och otrevlig. Förklarande och lugnande slut.

"Trekant" av Mian Lodalen XXX+
En fristående fortsättning på "Smulklubbens skamlösa systrar". Handlar om tre väninnor, varav två är lesbiska, för övrigt rätt så Bridget Jones-aktig. Skriven på ett lustiggt sätt som man dock inte orkar med i längden. Roligt skriven, sist och slutligen rätt sorglig historia. Okej.

New York-trilogin av Paul Auster
"Stad av glas", "Vålnader" och "Det låsta rummet"
Väldigt annorlunda, i sig fristående kortromaner/noveller med mystiska liknande berörningspunkter såsom namn och teman. På sätt och vis lättlästa men samtidigt svårförstådda historier där man aldrig är säker på vem som är vem. Skulle säkert må bra av att läsas om.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är jättenyfiken på din bok om de 1001 "måsteläsainnandöden-boken"! Var fick du tag i den?

Jag vill även passa på att tipsa om en bok som gjort min sommar hittills..."Vindspejare" av Agneta Pleijel. Så bra!
Har nu letat reda på min andra pleijelbok "lord nevermore", som jag ska prova på nytt.

Tack för en härlig sida!
Ida

Tina sa...

Åh, NY-trilogin! Ett sant mästerverk! Själv var jag helt fascinerad. Det var bara mitt andra försök på Auster, men sen dess är jag fast. Läs gärna om den.

Bokbabbel sa...

Hej Ida! Trevligt att du tittade in och trevligt att du trivdes! "1001 Books You Must Read Before You Die" av Peter Boxall på förlaget jag tror heter Cassell Illustrated. Ljuvlig bok även om man får ångest av att inte ha läst så många böcker ;) Hittade den i bokhandeln i Finland, men finns säkert i Sverige eller på nätet också. Pärmen är rödgul efter pärmen till "A Clockwork Orange". Rekommenderas!

Anonym sa...

Here are some links that I believe will be interested

Anonym sa...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

Anonym sa...

Really amazing! Useful information. All the best.
»