måndag, oktober 03, 2005

Bok&bibliotek i Göteborg

Jaha, då är jag väl tillbaka i vardagen då. Det har varit ett hektiskt men roligt veckoslut, nu skall jag försöka smälta alltihop.
Mässan var STOR! På lördagen, då där var kring 33 000 besökare var det även väldigt trångt, men det är ju kul med bokälskare. Läste en bra kolumn i gårdagens Dagens Nyheter om hur man bland alla billiga böcker och kända författare inte får glömma att allt egentligen handlar om kärleken till böcker, det är därför vi alla är där =). Igår avseglade ostindiefararen Götheborg mot Cadiz, så det kan ha bidragit till att besökarantalet nådde upp till "endast" 26 000.
Pappa och jag fyndade massor av böcker, man blir ju galen med mindre, böcker på ens eget modersmål till mycket lägre priser på grund av både lägre bokmoms och mässpriser! Sådan lyx är man inte van vid! =) Främst pocketböker blev det, men inbundna blev Eva Dahlgren nyaste (signerad!), Herman Lindqvists nyaste (signerad =)) samt Marias Erikssons bok "Mias hemlighet" som jag läste om bara i förra veckan.

Signeringar: Eva Dahlgren, Herman Lindqvist och Zits-tecknarna, en riktigt fin teckning och hälsning till mig =)
Fynd: Alla böcker skulle jag nog säga, de var nog mycket billigare än i t.ex. bokhandlar redan i Sverige, för att inte tala om i Finland. Så hittade jag också fina vykort som jag skall göra ett litet collage av på min garderobsdörr (tema: böcker och skrivande =))
Flanellskjortigast: (måste låna denna roliga kategori ur Läsdagboken) Henning Mankell som såg ut att komma direkt från planet från Mocambique
Mest speciella montern: Minns inte riktigt vad de hette, men den var helt svart och människorna där var utklädda till typ Darth Vader, något om sagor handlade det iaf om, men jag tror barnen blev rädda i stället...
Populärast: verkade nog Adlibris monter vara, människor (även pappa och jag) trängdes där för att köpa av deras förmånliga böcker
Snyggast: Piratförlagets röda monter, med ordentligt med luft och bra erbjudanden och framträdanden. Plus även för deras fina kasse man fick om man köpte en bok
Bra: att jag fick se och lyssna till en av mina favoritförfattare Johanna Nilsson, även om det handlade om hennes nya ungdomsbok "Pojken som botade sömnen" och inte "De i Utkanten Älskande", det hade jag velat gå på, men missade det p.g.a. fel i programmet
Buu: för att man inte kan köpa en biljett till bara ett seminarium, hade så gärna lyssnat på Susanna Clarke!
Roligt: att Sören och Anders gjort comeback med "Bert is back!"
Sorgligast: författare som skall prata eller signera utan en enda åskådare. Såg dock inte många sådana som tur
Bättre än i Helsingfors: Mera utställare, allt på svenska =), mer intressanta författare
Sämre än i Helsingfors: Inte lika luftigt mellan montrarna, det borde man planera lite bättre i och med att det kommer så många besökare! Färre sittplatser vid alla scener och montrar.
Sak jag inte köpte: PocketShops fina rutiga anteckningsbok, något svenskt uppslagsverk à la SAOL, många skönlitterära verk jag var intresserad av ;)
Extra: Lustigt att flyga hem med nästan hela den finlandssvenska litterära gräddan, författare och journalister m.m.

Tack pappa, det var jätteroligt! =)

Inga kommentarer: