måndag, mars 22, 2010

Var läser du helst?

Bokhororna undrar i sin lilla enkät var man helst läser hemma - om man alls läser hemma. Jag klickade i alternativet I en soffa eller fåtölj, och då tänker jag främst på vår lilla vita soffa som är bekväm såväl i skräddarställning eller liggandes på rygg. Och så i sängen, innan jag somnar och ibland, lugna helger, även på morgonen då jag vaknat.

Så har jag en romantiserad idé om att jag kan läsa på andra platser också. Och det stämmer ibland, senast igår sträckläste jag tågresans två timmar igenom, men ibland kan det lika bra gå som så att jag ivrigt packat ner böcker som sedan får åka olästa tillbaka. Någongång, alltför sällan, har jag också lyckats läsa på caféer, men då kan det lätt bli för sorligt eller så blir jag för påverkad av min omgivning och vill hellre sitta och iaktta och skriva i stället. I flygplan kan det hända att jag sträckläser och blir besviken när vi kommer fram - eller blir rastlös och ser på film och läser och försöker sova och ser på film och går på toaletten och läser och försöker sova och ser på film etc...
Frågan gällde ju dock var man helst läser. Som den bokälskare jag är vill jag alltså ändå framföra att soffan hemma är den ultimata läsplatsen men definitivt inte den enda. Jag tar tillfället i akt och plockar gärna fram min bok lite här och där!


Jag har annat att blogga om också; förlagslunchen och recensioner och sedvanliga bokliga funderingar, men efter helgen from hell passar den här lilla lugnande funderingen om läsplatser bra. Det andra kommer när det kommer.

Inga kommentarer: