onsdag, mars 17, 2010

Holt och hatbrotten

Frukta inte av Anne Holt XXX½
Sent på julaftonskvällen hittas Bergens kvinnliga biskop knivhuggen på öppen gata. I Oslo har det några dagar tidigare hittats ett söndervittrat lik i vattnet, och mitt i allt detta finner vi kriminologen Inger Johanne Vik och hennes man, polisen Yngvar Stubo. Inger Johanne har fullt upp med sin speciella dotter Kristiane, men börjar ändå se kopplingar mellan de våldsamma morden.
Anne Holt skriver med en agenda som inte blir oklar för någon. Och det är bra, det är viktiga ämnen som bör tas upp på många plan, så även i deckarlitteraturen. Ibland känns det dock som om Holt balanserar på gränsen till att skriva in för mycket agenda och för lite vanlig intrig i sin bok. Frukta inte är en tjock bok, och det blir många mordfall att nysta i och trådar att följa upp innan vi får ett slut på berättelsen.
Ämnena som Holt tar upp är i alla fall brännande, jag påmindes om min läsning av Frukta inte då jag på söndagen läste denna artikel i Hufvudstadsbladet. Mycket skrämmande att dessa framför allt högerextremistiska grupper återuppstår eller växer lavinartat, och uppenbarligen finns det skäl för Holt och andra att ta upp detta i sina böcker. Sorgligt men sant. Frukta inte, säger titeln, men jag undrar om vi kanske ändå borde göra det.
Rec.ex. från Piratförlaget.


Uppdaterat: Boktoka listar kapitelnamnen som jag reagerade på men nu glömde bort att nämna. De alluderar på boktitlar, och vem blir väl gladare än bokmalarna?

Inga kommentarer: