fredag, mars 12, 2010

Antologin om nollnoll-talet

Noll noll. Decenniet som förändrade världen av Tobias Nielsén och Anders Rydell (red.) XXX½
Jag är såpass ung (född i slutet på 80-talet) att jag inte kan förhålla mig ordentligt till de gångna decennierna. Förutom 00-talet då, anser jag. Visserligen fyllde jag endast tonåring i början på år 2000, men jag har läst tidningar, själv bloggat och sett på en del av tv-programmen som nämns i boken. Så det så.
Och jag gillar boken. Lite spretig blir den ju, med alla olika författare som bidragit med texter kring de olika teman som tas upp. Och vissa teman känns mer Sverige-/Stockholmscentrerade än andra. Fotbollen bryr jag mig inte om, däremot ler jag igenkännande åt bloggandet och lattemammorna, Sommartorpet och märkesväskorna. Samtidigt är det också intressant att inse att en del av de produkter/fenomen som var så stora i början av nollnoll-talet redan är helt bortglömda.
Intressant läsning alltså. Alla ni som var med på nollnoll-talet kan gott läsa!

2 kommentarer:

a-lo sa...

Man ska nog vara tacksam att vissa fenomen är övergående, läs foppatofflor..

Verkar kul tycker jag!

Bokbabbel sa...

haha ja, vissa saker vill man kanske inte minnas utan hellre glömma :P

Japp, det var kul läsning!