lördag, mars 06, 2010

Tur bakom framgång

Outliers. The story of success av Malcolm Gladwell XXX+
Det är sällan jag läser sådana här böcker. Eller snarare aldrig, när jag tänker efter. Böcker med en blandning av fakta och populärlitteratur. Och egentligen är det ju lite synd, för jag tycker om att lära mig nya saker eller se på saker på ett nytt sätt. Men faktum är att jag, då jag vill sätta mig ner med en bok på fritiden, i 99,5 fall av 100 väljer en skönlitterär bok trots mina fina föresatser om att då och då läsa någonting mer faktabaserat.

Anywhoo. Gladwell skriver om framgångsrika människor och hur de kom att bli det. Och tach och lov blir det inget självhjälpstrams för då hade jag inte läst vidare, snarare tar sig Gladwell en titt på orsakerna till framgången, utreder mönster och kommer fram till att no man is an island och att det handlar mycket om tur och vilken tid på året man är född.
Rätt intressant läsning, vissa saker tog jag upp till diskussion med den som råkade sig befinna sig i det rum där jag satt och läste. Det här är inget jag kommer att fylla min lästid med i framtiden, men alltid då och då skulle jag bra kunna plocka upp en sådan här bok. Höja statistiken till 98 fall av 100 kanske? ;)

Inga kommentarer: