tisdag, juni 14, 2011

Vilka skulle du välja?

Fort! Ditt hem hotas av en eldsvåda/akut vattenskada! Din familj och dina husdjur har redan räddat sig så du hinner nappa åt dig tio böcker från bokhyllan, fem lästa och fem olästa. Vilka väljer du?

Mina lästa:
- Du eller aldrig, Malin Kivelä
- Den drunknade, Therese Bohman
- Sharp Objects, Gillian Flynn
- The Post-Birthday World, Lionel Shriver
- Extremely Loud and Incredibly Close, Jonathan Safran Foer

Mina olästa:
- Blonde, Joyce Carol Oates
- 4 x Prosa, Christine Falkenland
- The Condition, Jennifer Haigh
- Don't, Jenny Diski
- The Lake of Dead Languages, Carol Goodman

P.S. Fuskar och springer in ett extra varv trots att de fiktiva brandmännen ropar åt mig att inte göra det. Störtar ut igen med Shantaram (Gregory David Roberts), Främling på tåg (Jenny Diski), Århundradets kärlekssaga (Märta Tikkanen), The Passage (Justin Cronin) och We Need to Talk About Kevin (Lionel Shriver). Konstigt nog kändes det svårare att lämna kvar redan lästa böcker trots att jag annars inte omläser nästan alls.

9 kommentarer:

I min bokhylla sa...

Hm. Jag skulle välja de böcker som skulle vara svåra att ersätta. Tänker att man alltid kan köpa böckerna igen (jag som gärna läser om och alltid sparar böcker). Så jag skulle ta min samling Lotta-böcker och de som är personligt dedicerade till mig.

Anonym sa...

Jag får lite ångest bara av att tänka på det här. Mina böcker! :O Jag skulle dessutom vilja plocka på mig samtliga 11 Sandman-album, så jag antar att jag skulle faila rättt hårt på att bara plocka med mig fem redan lästa. ;)

enligt O sa...

Räddade tio böcker för några veckor sedan, men inga olästa. Satsade också på böcker som är svåra att ersätta. http://wp.me/p10aY1-1q4

enligt O sa...

Lång länk istället: http://www.enligto.se/2011/05/14/jag-ar-utmanad/

Bokbabbel sa...

I min bokhylla: Helt klokt tänkt men jag har egentligen inte sådana böcker. Väldigt få med dedikation t.ex.

Bokstävlarna: Jag veeet! Funderade om jag ens skulle våga skriva något så här hemskt :)

Enligt O: Länkar går också bra! surfar vidare*

Ann-Sofie (ooofbok.se) sa...

Vilken rolig uppgift! Ozren Kebo som har skrivit en av de bästa böckerna jag vet säger att det idealiska biblioteket är det som kan packas ned i ett par plastpåsar och tas med i händelse av eldsvåda:
http://www.ooofbok.se/2007/02/det-idealiska-biblioteket/

Bokbabbel sa...

Rolig men svår tyckte jag själv!

Paperback Lover sa...

Äh men fyyy så ångestframkallande. Jag önskar jag hade nån typ av impregnerat kevlarskydd jag kunde klä in mina bokhyllor med så jag slapp ta hand om det. Kunde komma tillbaka när allt var nedbrunnet och plocka ner mina oskadda älsklingar i lådor, vandra ut ur askan med högburet huvud.

Mamma brukade lägga viktiga papper i ugnen ibland om vi skulle vara borta längre, skyddade mot både brand och tjuvar sa hon.

Men jag får nog inte plats med alla böcker i min ugn, tyvärr.

Bokbabbel sa...

Vilken härligt ugnsberättelse! :D Haha, det borde absolut utvecklas ett kevarskydd som man kan rulla ner över bokhyllan till natten eller om man lämnar hemmet! Och sedan "vandra ur askan med högburet huvud", hur bra som helst ju! (Nå ok, helst vill jag nog inte att mitt trevliga hem brinner ner överhuvudtaget såklart :P)