måndag, juni 06, 2011

Baksidebeskrivningar som fångar mig

Inspirerad av Johanna L:s inlägg om för henne inspirerande och icke-inspirerande baksidor, och även sedermera det faktum att Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann blev kvarlämnad på vårt bokbytarbord förra veckan fick mig att fundera över egna önskebaksidor. Samt Nej den här lämnar jag kvar i hyllan-dito.

Come to mama-baksidor: Aka-porr och särskilt internatskolor, coming of age, New England, New York, böcker/författare, Stockholm, Helsingfors, vackert språk, sorg, mörker, beach house, tvillingar, Australien, dystopisk känsla, thriller.

Tack men nej tack-baksidor: Roligt, BOATS, att finna Den Rätta, shopping, science fiction, politik, djur i huvudrollen.

Vad fastnar ni för? Eller vad ställer ni genast tillbaka i bokhyllan?

8 kommentarer:

a-lo (the book pond) sa...

Instämmer till stora delar i din egen ja-tack-lista med tillägget brittiskt 1800-tal eller varför inte bara brittiskt när jag tänker efter ;)

Nej tack: arbetareromaner = garanterat miserabelt rakt igenom och olyckligt slut, barn-som-mår-dåligt-böcker, poetiskt språk..

Bokbabbel sa...

Ja, gärna brittiskt men inte precis alltid brittiskt 1800-tal.

enligt O sa...

Poetiskt språk går jag däremot igång på!

Cinnamon sa...

Håller med om dina Come to mama-baksidor +vampyrer

bokig sa...

Nej tack till: brevromaner och supertjocka släkt-/flera generationer bakåt-historier. Fast det som verkligen får mej att rygga tillbaka är när vilken bok som helst börjar med ett bibelcitat. USCH!

Bokbabbel sa...

Enligt O: Eller åtminstone vackert ja!

Cinnamon: Vampyrer funkar bland men inte alltid tror jag :)

Bokig: Många verkar rygga för de där släktromanerna, jag hoppar inte direkt på dem men älskade "Bellefleur" och som "liten" var jag överförtjust i släktsagan The Morland Dynasty (numera finns det typ 30 delar). Men oj, Bibelcitat stöter jag nog sällan på! Och aldrig i början av en bok, hjälp!

Liza sa...

"En kvinnas resa..." eller "sexuellt uppvaknande" = tantsnusk, och det lägger jag glatt tillbaka.

Bokbabbel sa...

Hehe, du är knappast ensam om det