måndag, juni 13, 2011

Glesbygd noir

Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson XXX+
David studerar filosofi i Stockholm, men till sommaren återvänder han till sin hembygd, det lilla (fiktiva) samhället Dalen där man inte behöver efternamn eftersom alla känner alla. I utkanten av detta samhälle har hans vänner hittat ett övergivet hus, och i detta hus förvarar de även stöldgods från diverse inbrott de begått i trakten. Inbrotten i sig gör invånarna i Dalen väldigt oroliga till mods, och när sedan den gamle skolbusschauffören försvinner börjar ryktena florera.

Jag har svårt att komma fram till vad jag egentligen tycker om den här boken. Dels gillar jag det öde huset och ungdomarna som hänger där - very Okänt offer och i förlängningen såklart även Den hemliga historien som jag dock ännu inte - gasp! - har läst. De loja sommarkvällarna med grillning och öldrickande, simturerna i det svala sjövattnet, de små spänningarna, brytningarna, mellan gruppmedlemmarna. Samtidigt kan jag irritera mig på att de verkar ta allting så otroligt lugnt, rentav apatiskt. Oj, här har vi ett hus fullt av stöldgods. Oj, tänk om någon börjar misstänka oss för den gamle gubbens försvinnande. Äh, strunt i det, låt oss röka på och/eller ha lite sex i stället.
Ändå ligger Carlssons skicklighet definitivt i skildrandet av den allmänt loja stämningen, man känner sommarvärmen, regnet, den sömniga småstaden. När det sedan dyker upp gangster-element à la Snabba cash blir jag sur och tycker att Carlsson borde ha hållit sig till det han kan.
Delade känslor som sagt.
Rec.ex. av Piratförlaget.

6 kommentarer:

Helena (avsvimnad) sa...

VA?! HAR DU INTE LÄST DEN HEMLIGA HISTORIEN?

*svimmar av chocken*

Hanneles bokparadis sa...

jag har hållt boken i handen

Maria Engelwinge sa...

Jag har den här boken stående i bokhyllan, men har inte läst den ännu. Nu känner jag mig riktigt sugen på att läsa! Låter som en perfekt sommarbok.
Maria

Bokbabbel sa...

Helena: *skamset fnissÄ

Hannele: Tack för den infon ;)

Maria: Ja, läs på sommaren!

Martina sa...

JA! Precis det där apatiska störde jag mig också på. Knappt några moraliska betänkligheter alls, bara "oj, tänk om polisen kommer på oss".

Jag har inte heller läst DHH, by the way.

Bokbabbel sa...

Då kan jag säga: "skönt att jag inte är ensam" x2!