onsdag, juni 15, 2011

Om hon stannar

Om jag stannar av Gayle Forman XXXX
Jag hade mig veterligen aldrig tidigare hört talas om Gayle Forman tidigare, men så nämndes hon inom en kort tidsperiod i positiva ordalag här och här (obs, här skrivs det om andra boken!). Klickade mig sedan in i biblioteksdatabasen, och svårare än så var det inte.
Mia är sjutton år, spelar cello men är ändå ihop med en cool pojkvän som spelar i ett framgångsrikt band. Hon har aningen knäppa men fina föräldrar och en glad lite lillebror. En dag är familjen ute och åker bil och råkar ut för en fruktansvärd olycka. Beethoven fortsätter att spela i bilens CD-spelare, men Mias föräldrar omkommer och själv betraktar hon sin kropp utifrån. Hennes kropp ligger på intensiven och henne släkt och vänner sitter i väntrummet utanför. Och Mia funderar tillbaka på sitt liv.
Det låter platt när jag försöker beskriva det, men det är fint och varmt och rörande. Jag gillar Mia, jag gillar hennes familj och att hennes pojkvän Adam och bästa vän Kim kan mötas i sin oro över Mia. Det här är fint.

8 kommentarer:

Ika sa...

Men så fint, nu vet jag ju redan att den finns på biblioteket. Undrar om jag borde göra en reservation omedelbart?

Bokbabbel sa...

Mycket fint! Och ungdomsbok = gratis att reservera!

Anonym sa...

Men åh, gäller det för vuxna låntagare också? Det visste jag inte - så tack för upplysningen!
För jag hann redan tänka: saker att lägga pengar på under helsingforssommaren - mat på stan och biblioteksavgifter.

Ika sa...

(Den anonyma var jag, men jag var för snabb i vändningarna för blogger...)

Bokbabbel sa...

Ja, det gäller för vuxna! Megawin! Men jag har kommit över min aversion för reservationsavgifterna nu, så jag är okej med 50 cent här och där. T.o.m. om jag returnerar boken till biblioteket oläst

Koko sa...

50 cent är egentligen väldigt lite pengar, speciellt när man betänker att man faktiskt får boken skickad till valfritt bibliotek! Det är ju inte som om det skulle täcka utgifterna. Jag betalar gärna såväl reservations- som förseningavgifter, men så är jag bibliotekarie också (fast inte på stadsbibban;-)

Jag blev faktiskt förbluffad när jag insåg hur stor del av vårt bibliotekeks budget som utgörs av de många bäckar små, dvs. outhämtade reservationer och förseningsavgifter:-)

Bokbabbel sa...

Jaja, jag sa ju att jag har kommit över aversionen :) Men i Göteborg är det gratis!

Travel India sa...

For Travel related guides, visit Indiahighlight