torsdag, juni 30, 2011

Kaninbok #2

When God Was a Rabbit av Sarah Winman XXXX-
I divided my life into two parts, not really a Before and After, more as if they are bookends, holding together flaccid years of empty musings, years of the late adolescent or the twentysomething whose coat of adulthood simply does not fit.

Essex och 70-tal. Elly undrar i skolan om Jesus var ett misstag precis som hon, och hon döper sin lilla kanin till god med litet G. Man får följa Elly, hennes fina storebror Joe och hennes hippieföräldrar som plötsligt blir rika. Det här är en annorlunda skildring, mycket varmhjärtad och med ett originellt och lite poetiskt språk. Ibland tappar jag koncentrationen, men jag vill hela tiden läsa vidare, veta hur det går för Elly och Joe och Ellys vän Jenny Penny som flyttar bort men lovar att de ska ses igen någon dag.

Those were the sole moments that gave away his age; chinks in the armour of our eternal boy.

En fin detalj är också de små "underverk" som sker under bokens lopp. Sällan något jättestort och pompöst, snarare små men otroliga grejer. Lite magiskt nästan.

11 kommentarer:

enligt O sa...

Klickklicketiklick, råkade visst beställa den till min iPad igår. Så det kan gå!

Bokbabbel sa...

Farligt hur fingarna slinter på de där läs-/surfplattorna!

Lisa sa...

Åh, jag blir nyfiken. Det låter som en väldigt fin bok på din recension.

Och fantastiskt omslag, måste jag tillägga!

Bokbabbel sa...

Lisa: Ja, den är annorlunda och fin. Inte årets bästa läsning, men fin. Och ja, väldigt vackert omslag, IRL ser man dessutom att det turkosa glänser lite metalliskt!

Helena sa...

Du hann före mig med rec, din lilla snabbläsare! :) Visst är den fin? Jag gillade verkligen tonen och, som du säger, de där små magiska inslagen. En annan rolig dimension var att boken utspelar sig i precis de kvarter i Essex där jag tillbringade mycket tid under 1998/1999. Jag kunde se allt framför mig och kände igen mycket, även om det förstås är en tidsskillnad.

Bokbabbel sa...

Muhahhaa! Nu är det ju nästan så att man kan tro att det är du som inspirerats av mig och inte tvärtom som i 95 % av fallen ;)
En fin bok, och kul för dig med den där extra dimensionen!

Cinnamon sa...

Jag har nyss läst den oxå och loved it!

Bokbabbel sa...

Värsta hypen för tillfället, plötsligt hittade alla den på samma gång, lustigt!

Cinnamon sa...

Jag fick den genom The English Bookshops boookclub. Det är kanske fler som är med i den?

Bokbabbel sa...

Tror det var därför DP-Helena läste den, och så verkade den har kommit snabbt i storpocket = förmånlig att köpa och läsa. The English Bookshop verkar ha helt superbra val till sin bokklubb, måste komma ihåg att följa med där noggrannt!

Elins VFU blogg sa...

Låter mycket läsvärd! Måste jag lägga till på min lista! :)