måndag, juli 27, 2009

Hungrig efter mera i Hungerspelstrilogin!!

The Hunger Games av Suzanne Collins XXXX½
Jaa! Här har vi en sommarfavorit, trots eminent socialt sällskap längtade jag tillbaka till läsningen för det var bara så spännande! Finns i svensk pocket, nappa åt er den i närmaste (nät)bokhandel på momangen!

Ja, intrigen då? Boken är egentligen en ungdomsbok, men låt er inte luras av den "klassifieringen", den är rätt rå och kan även annars utan problem läsas av vuxna! Den är dessutom en dystopi (hurra, en favoritgenre för mig!) och utspelar sig i framtidens Nordamerika som numera går under namnet Panem. Panem är indelat i tolv zoner* och vi får följa 16-åriga Katniss som bor i den fattigaste av dem. Varje år ordnas hungerspelen där två ungdomar från varje zon lottas ut för att sedan släppas ut på en stor "naturarena" där de sedan ska ta livet(!) av varandra, den som är sist kvar vinner. Allting televiseras såklart...

Det är alltså spännande och bra, och får ju en minst sagt att fundera över diverse underliga reality-tvshower i verkligheten. Läs själva!
Boken är första delen i en trilogi och den andra delen Catching Fire släpps på engelska i september. Jag är faktiskt så sugen på fortsättningen att jag lite funderar på att stifta närmare bekantskap med Amazon, har ni några tips? Beställer ni från brittiska eller amerikanska Amazon? Hur är prisnivån? Tillkommer det postkostnader och kan man undkomma dem ifall man köper för en viss summa?


*) Jag har läst boken i en finsk översättning, så om några av benämningarna är felaktiga beror det på det.

7 kommentarer:

Maria sa...

Spana in http://www.bookdepository.co.uk/ :)

Fiktionista sa...

Om du gillar Hungerspelen, så bör du även läsa "The Lottery" (novell på nga sidor). Jag är övertygad om att Collins har haft den som föregångare.

Bokbabbel sa...

Maria: Great, det ska jag göra!

fiktionista: Ja, jag läste om den i din blogg, intressant!

Bokbabbel sa...

Maria igen: Free delivery!! Åååh!

Ika sa...

Nu vet jag inte om jag har missat något, men t.ex. AdLibris har ju också boken, även om den förstås inte går att beställa än. Går det inte lika bra att beställa via dem, eller är de senare?

Bokbabbel sa...

Jepp, Adlibris har ju nog boken men den är dyrare och finns än så länge bara att bevaka i hardback eller häftad, på bookdepositoruy finns den i pocket redan en vecka efter hardback-releasen.
I övrigt är jag nog Adlibris trogen :)

Erika sa...

Jag har också läst Hungerspelen precis - och wow, vilken annorlunda och spännande dystopi! Kunde knappt lägga den ifrån mig.

(Zoner = distrikt i den svenska översättningen)