söndag, juli 19, 2009

Förbättrat bokbeteende

Man ska ju inte ropa hej för tidigt, men jag kan skönja en liten förändring i mitt bokbeteende. Jag har blivit bättre på att läsa nyköpta böcker och inte bara hamstra på mig dem för att sedan låta dem stå och samla damm. Missförstå mig inte, jag är helt för bokhamstring, det är ju så härligt att kunna välja ut en (oläst) bok ur sitt eget "bibliotek", men det här känns som om det här beteendet skulle legitimera bokköpen lite mer - jag ville verkligen läsa boken och därför var jag tvungen att köpa den och läsa den på direkten. Jag tror även att rec.exen spelar in här; jag vänjer mig vid att nyinkomna böcker ska läsas "så fort som möjligt".

Dessutom har jag blivit duktigare på att snabbt återlämna böcker som inte lockar till biblioteket, det finns så många böcker därute, och om jag ångrar mig går den säkert att få tag på igen!

3 kommentarer:

Sofie sa...

Smart tänkt. Jag har också blivit lite bättre på att läsa nyfådda/köpta böcker istället för att rangordna dem till sist.

Ann sa...

Hej!

Såg att du kommenterat om Hypnotisören på min blogg och jag trodde också att det var 24 juli som var första försäljningsdag men i fredags var jag på en BOKIA-affär här i Umeå och då fanns boken att köpa hmmm.. konstigt va? Det där med samen och finskan har jag också tänkt på jag vet att de som kan finlandssvenska också kan finska men jag tror inte att det är så troligt att de som pratar samiska kan det - men jag kanske har fel. I alla fall är det väldigt ovanligt att samer här i Västerbotten inte kan svenska. Det där med Joonas finska namn tänkte jag också på. Men vem tror du är författaren?

Ha det bra/Ann

Bokbabbel sa...

sofie: Heja oss!

ann: Du har rätt, den är ju faktiskt till salu på Adlibris också, skumt! Vet pinsamt lite om samer, så dem ska jag inte uttala mig om :) Och vem som döljer sig bakom pseudonymen har jag inte alls engagerat mig i, jag är bara nyfiken på att läsa boken!