söndag, juli 26, 2009

Berlin till höger och vänster!

Sent i höst ska jag åka till Berlin och hälsa på bästa vännen från Göteborg som är bosatt där (inte illa!). Jag har aldrig tidigare besökt Berlin och samlar därför ivrigt på mig information och tips om staden. Eyewitness Berlin är inköpt för länge sedan :).

Extra kul var det därför att läsa Bohemian Rhapsodys detaljerade reseberättelse över staden, för att inte tala om då jag tittade in hos Lizzy's Literary Life som jag inte besökt på en tid och upptäckte att hon varit i Berlin och både före och efter resan laddat upp med en massa tyska och Berlin-relaterade tips! Mumma! Berlin Tales lades till Adlibrisvagnen, och den är åtminstone ett säkert kort som inte kommer att rensas bort därifrån!

Har ni några tips på (bra) böcker som utspelar sig i Berlin?

5 kommentarer:

Kajsa sa...

Farväl till Berlin av Christopher Isherwood

Bokbabbel sa...

Och den hittar jag genast i unibibliotekets databas, fantastiskt! :)

fia sa...

Berlin är en superhäftig stad! Var där för första gången tidigare i år o blev inte besviken! Har tyvärr inga lästips, men jag tar till mej av dina inför kommande besök!

Lotta sa...

jag vill tipsa om den här boken som tyvärr inte finns i bokhandeln längre, men den går säkerligen att låna på bibblan: 10115, Berlin : [nedslag i en europeisk huvudstad] / Nils Erik Forsgård
Läste den för ett bra tag sedan och har skrivit lite om den i min egna blogg: http://lottahj.blogspot.com/2007_08_01_archive.html

Bokbabbel sa...

Tack för tipset!
Kul att du trivdes Fia!