tisdag, januari 12, 2010

To do or not to do bokrea

På torsdag börjar bokrean i Finland, och vissa butiker slår upp dörrarna så tidigt som sju på morgonen. Tidigare kändes det spännande, och jag bläddrade ivrigt i Akademiska bokhandelns katalog med böcker man kunde förhandsbeställa för att få ett hum om böckerna som reades ut. Men nuförtiden - nja. Slutligen är det sällan böckerna riktigt intresserar, det är ofta frågan om gamla inbundna deckare som nu säljs till pocketpris och jag imponeras inte riktigt. Visst finns det undantag och chanser att man hittar bortglömda skatter, men så finns det också risken att man hetsköper saker bara för att. Mest sannolikt är det att jag besöker rean och sedan kommer hem med något normalprissatt...

Nej, tacka vet jag sommarens pocketrea med - 20 % på alla pocketböcker (även det i Akademiska bokhandeln), det känns mer hederligt och aktuellt för mig!
Brukar ni handla på bokrean?

13 kommentarer:

Holly Hock sa...

Håller med dig. Jag har förut varit mycket entusiastisk över bokrean, men numera känns det inte som om det är så mycket att ha. /Therese

Bokbabbel sa...

synd det där :/

Anonym sa...

Vad tidigt bokrean ligger i Finland jämfört med i Sverige! Då har man ju knappt hunnit läsa klart alla julklappsböckerna... ;)

Jag är alltid lite kluven inför rean, men det brukar ändå sluta med att jag handlar en hel del. Fast de senaste åren har jag koncentrerat mig på nätbokhandlarna (där man dessutom kan förhandsboka - mycket trevligt) och sluppit trängseln. Rätt skönt.

Bokbabbel sa...

javisst, den är verkligen tidigt i jämförelse! Och tyvärr är nätbokhandels (=Adlibris) rea i Finland verkligen inget att hänga i julgran den heller... :/

Linnea sa...

Jag brukar alltid köpa någon rolig kokbok på rean. Skönlitteratur brukar jag dock inte köpa, men det köper jag inte så ofta över huvud taget. Det finns ju bibliotek! :)

Bokbabbel sa...

ja kokböcker kan jag tänka mig att man kan fynda på rean, tyvärr är de inte riktigt min typs böcker...

Lyrans Noblesser sa...

Jag brukar vara skeptisk i början, men ändå handla en hel del...

blogg_bohemen sa...

Låter som att det är ungefär samma utbud som på rean i Sverige. För några år sedan var jag verkligen laddad inför rean men efter upptäckten av pocketboken lockar inte rean lika mycket längre. Dessutom känns det som att det är ungefär samma böcker år efter år som reas.

Pocketrean under sommaren verkar mycket roligare!

Marie sa...

Jag gillar bokrean, var lite besviken på 2009 års upplaga men generellt är det en höjdpunkt för mig. Jag brukar passa på att köpa klassiker och sånna böcker som jag gärna vill satsa de där extra slantarna för att få ha snyggt i bokhyllan. Matlagningsböcker är en annan sak som ofta får följa med när jag shoppar på bokrean.

Bokbabbel sa...

lyran: Hoppsan :)

blogg_bohemen: Jepp, pocketboken (och -rean) är bra!

Marie: Du fyndar verkligen, vad bra!

Holly Hock sa...

Precis som en del har skrivit så köper jag faktiskt en del matlagnings- och fackböcker på rean, det gör jag faktiskt. De brukar ju inte komma i pocket. /Therese

Bokbabbel sa...

delade åsikter även här med andra ord. Och så tror jag nog att rean allt är lite bättre i Sverige :)

Lisa sa...

'09 köpte jag faktiskt ingenting på bokrean (jag var inte ens nere på stan för att titta!). Eller jo, det blev nog en beställning eller två på Adlibris bokrea, men det räknar jag nästan inte för där handlar jag ju titt som tätt ändå ;)
Får se hur det blir i år, ska kolla när bokreakatalogerna kommer om det finns något intressant.