tisdag, januari 26, 2010

Kylig trio

I veckans Tematrio ombeds man lista tre böcker under temat iskyla. Jag gillar och är nyfiken på att se vad andra hittar på!

1. Tills dess din vrede upphör av Åsa Larsson. Utspelar sig i Kiruna och till min glädje under den kalla årstiden. Visserligen har jag vuxit upp i Finland, men ändå är det något så magiskt över knarrande snö och meterhöga snödrivor, något man ser alltmer sällan här i södra Finland (undantagsvis denna underbara vinter faktiskt).
2. Midvinterblod av Mons Kallentoft. Först i sin tredje bok, Höstoffer, tycker jag att Kallentoft fick någon ordning på sin deckarintrig. I de två första beskriver han framför allt extremt väder känns det som.
3. My sister, my love av Joyce Carol Oates. Handlar om Bliss, den femåriga skridskoprinsessan och hennes familj. Här finns det kyla såväl i familjen som ute på konstisarna.

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Oates är jag intresserad av att läsa mer av :-)

Bokbabbel sa...

vad har du läst? Jag har läst ovannämnda, hennes dagbok, "Bellefleur" och strax avslutas "Dödgrävarens dotter"

Lyrans Noblesser sa...

Jag har bara läst en liten roman, Djur tror jag att den hette. Ingen höjdare. Är sugen på den om Mulvaneys.