fredag, januari 08, 2010

Arnaldur och Yrsa?

Någon som hört talas om isländska deckarförfattaren Yrsa Sigurdardottir? Det hade inte jag tills jag läste om henne i ett brittiskt bokmagasin och på en engelskspråkig bokblogg. Då hon dök upp i ett program om nordiska deckare jag såg på FST häromdagen tyckte jag att det var dags att leta reda på en bok av henne. Arnaldur Indridason är ju en trevlig kuf. Och ser man på, visst finns Sigurdardottir på både Adlibris och bibliotek, och på båda inhemska språken för den delen (skulle föredra svenska då det är en nordisk bok, men på biblioteket fanns den enbart på finska så då får det bli den versionen). Ska hämta hem min eventuella blivande isländska vän, Det tredje tecknet, i eftermiddag så får vi se sen.

12 kommentarer:

Hellre barfota än boklös sa...

Nej men så spännande. Har inte alls hört talas om henne förut. Måste kolla upp det där. Tack för tipset!

Bokbabbel sa...

det var väl det jag misstänkte, att hon är sorgligt obekant även om hon översatts till olika språk. Nu ska vi ändra på den saken! :)

Anita sa...

Jeg har lest flere bøker av Indridason, men ingen av Yrsa Sigurdardottir. Har faktisk nettopp bestilt en bok av henne selv, så det blir spennende!

Boktoka sa...

Jag har läst Yrsa och tyckte att det var okej men kanske inte så mycket mer. Det ska bli roligt att läsa vad du tycker!

http://boktoka.se/?p=292

snowflake sa...

Jag har gett bort en ljubok med Yrsa, så jag hoppas verkligen att hon är bra!

boksnoken sa...

Jag har läst Det tredje tecknet och tyckte den var helt okej, men tycker bättre om Indridasons böcker.

Bokbabbel sa...

ok, kul att höra era åsikter, jag ska ge biblioteks-Yrsa en chans och se vad jag tycker!

violen sa...

Yrsa är riktigt bra, första boken Det tredje tecknet är lite konstig men de två följande är bra, de sticker ut på ett sätt som är lite ovanligt, jag kan inte sätta fingret på det, men det är nåt med språket.
Arnaldur är en av mina favoriter sen flera år, dock är han lite ojämn. Kvinna i grönt är ordentligt bra, absolut den bästa av honom......
Jag läser det som kommer av båda två och har så gjort i flera år.....så båda rekommenderas!

violen sa...

Kan även rekommendera Christa (von) Bernuth när vi nu ändå är inne på deckarförfattare........hon påminner lite om Yrsa, det är nåt med språket även här......:-)

Bokbabbel sa...

håller med om att Arnadur är ojämn! tack för tipsen!

Cinnamon sa...

Jag har läst det tredje tecknet och gillade den. Måste kolla upp henne andra böcker.

Bokbabbel sa...

ok, så några har läst och andra har aldrig hört talas om författarskapet, intressant