torsdag, juni 18, 2009

En hyllvärmare mindre!

Nu bär det av mot Kina, närmare bestämt Shanghai och Beijing! Resväskan är packad med böcker och annat viktigt, och ivern är på topp! Kommer troligen inte att ha speciellt mycket tillgång till Internet därborta, men jag har schemalagt en hel del blogginlägg så att ni inte ska glömma bort mig helt och hållet! ;) Här kommer dock allra först en recension.

Glad midsommar allihopa!


Mr Pip
av Lloyd Jones XXXX-
Mr Pip var en gammal hyllvärmare som jag passade på att ta tag i strax före resan. Den är bara strax över 200 sidor, men de är "kraftiga" sidor. Mr Watts är vit och undervisar mörkhyade barn på en ö någonstans i Australien-trakterna. Mr Watts favoritbok är Charles Dickens Great Expectations, och det är också den boken som ligger som grund för undervisningen.
Även om ett krig hela tiden lurar på i bakgrunden börjar romanen mer harmoniskt med barnen som blir helt uppslukade av Dickens värld. Jag gillar skolgången då byns äldre invånare får komma och besöka skolan och lära eleverna någon kunskap eller visdom. Sedan blir boken allt råare, och huvudpersonen, lilla intelligenta Matilda ser världen för vad den verkligen är.
Det här var en fin bok på många sätt. Jag önskar att jag hade läst Great Expectations, för även om jag läst många böcker av Dickens (älskade David Copperfield som barn!) hör den inte till en av dem. Och så borde boken ha fått lite mer uppmärksamhet av mig, den förtjänar lite mer än bara trött-efter-jobbet-borde-packa-men-ska-bara-läsa-lite-läsning.

Var det bara jag eller fanns det en hänvisning till Aldous Huxleys Brave New World. Det talas om att "cleanliness is next to... någonting" och den meningen känner jag igen från Huxley (där heter "cleanliness is next to Fordliness" el.dyl. Eller är det Huxley som först har snott meningen någonstans ifrån?

Och så kan jag inte låta bli att påpeka att omslaget både i den inbundna (engelska) versionen och pocketversionen är sååå snygga! Bra att många förlag i översättningen verkar ha behållit omslagen!

1 kommentar:

Marika sa...

"Cleanliness is next to godliness" är väl någon sorts ordspråk helt enkelt.

Mister Pip ska jag läsa någon gång. Men Great Expectations borde alltså läsas först?