tisdag, juni 30, 2009

Bok-Kina

Det var hardcore-turistande som gällde i Kina, så det blev inte speciellt mycket läst annat än utmattad läsning på kvällarna. Men en bokmal är ju alltid en bokmal, så detta lade jag märke till under våra promenader på stan:

Stephanie Meyer är (föga överraskande) populär även i Kina. Fast Charlaine Harris är inte helt bortglömd, i alla fall om man får tro den här gatskylten ;)



I övrigt kan jag rapportera att det inte är det lättaste att få tag på engelskspråkiga böcker. Det gäller att ty sig till t.ex. Foreign Languages Bookstore som finns i både Shanghai och Beijing. I den senare köpte fästmannen några pocketar som var märkbart billigare än hemma (antagligen eftersom de var tryckta i Kina), tyvärr märkte jag inte det själv eftersom jag hade fullt upp med att dregla över Lonely Planet-guider som jag av någon anledning fick en plötslig faiblesse för :P.

Inga kommentarer: