måndag, maj 05, 2008

Stockholm i mitt hjärta

Nu var det dags för en ny lästrio, och denna gång handlar det om Stockholmsskildringar. Jag är nog inte lika bevandrad varken i staden eller litteraturen kring den som många andra bokbloggare, men jag tänkte ändå kasta fram några förslag.

Faktiskt så kommer jag främst att tänka på deckare, och då får både Stieg Larssons Milenniumtrilogi och Liza Marklunds böcker om Annika Bengtzon plats i trion. Lars Bill Lundholms böcker om *insätt Stockholmsstadsdel*-morden skulle ju också platsa bra här, men för att inte helt snöa in mig på deckare tänker jag helt fräckt knycka Petras förslag om Röda vita rosen av Mariette Glodeck som tredje bok. Jag hade helt glömt bort att den utspelar sig just i Stockholms skärgård, men då jag påmindes om detta fick den absolut vara med på ett hörn eftersom beskrivingen av skärgården och den svenska sommaren var fin i den boken!

Egentligen passade detta tema extremt bra för mig eftersom jag är på väg till Stockholm på veckoslutet, bara av och an för dagen, men vi ska i alla fall hinna med studiebesök till Stockholm Street. Cool, har aldrig varit där! Har ni? Händer det något annat på söndag jag inte borde missa?

Inga kommentarer: