måndag, maj 26, 2008

Etikett-era

Jag har ibland lekt med tanken att ge alla blogginlägg en etikett för att markera deras "genre". Det är ju rätt kul att efteråt kunna läsa alla inlägg under ett och samma tema. Hittills har jag gett etikett endast åt inlägg som innehåller något om graphic novels, Bokfemman eller Lästrion. Att ge alla inlägg från tre års tid labels kan ju ta aaaningen lång tid, men kanske kunde jag börja lite försiktigt. Jag har bara en känsla av att mina labels kan bli rätt många...

Vad tycker ni/hur gör ni? Etikett eller ej?

4 kommentarer:

Erika sa...

Lite lagom med etiketter är väl trevligt, så att de intresserade har lättare att hitta bland inläggen om de har något specialintresse. Jag har t.ex. en etikett för deckare, en genre jag läser ganska ofta.

Anonym sa...

Min förtjusning i etiketter är en av anledningarna till att jag bytte blogghem från bloggen.fi till wordpress, med andra ord är jag väldigt mycket pro-etiketter. :)

Jag tycker att det är kul att kunna gå tillbaka och se vad man har skrivit inom samma ämne tidigare, och sedan så tror jag ju också att bloggläsarna kan ha nytta av det. T.ex. skapade jag nyss en flickboksetikett på konsonantmylla eftersom jag vet att jag kommer att återvända till ämnet, och eftersom jag vet att det finns läsare därute som kommer att uppskatta att jag samlar alla flickboksrelaterade bloggtexter under samma etikett.

Jag tycker att etiketterna på den egna bloggen är lite som att använda en tjänst i stil med bloggar.se - fast i mindre skala. På sätt och vis kan man ju säga att etiketterna lockar nya läsare, även om det krävs att de först ska ha hittat till bloggen.

Martina sa...

Jag är ett totalt etikettfreak, har etiketterat (eller kategoriserat, som jag kallat det) alla inlägg, och om jag kommer på en ny kategori så går jag tillbaks och ändrar gamla inlägg i efterhand. Jag kategoriserar böcker efter genre, författarnas etnicitet och kön, och har en del andra randomkategorier dessutom.

Bokbabbel sa...

okej, det ä alltså etiketter som gäller för hela slanten! kanske jag borde ägna en ledig dag åt att etikettera alla inlägg :D