måndag, maj 26, 2008

Nordiska deckare ute i världen

Den här intressanta artikeln i LA Times handlar om en amerikan som fått upp ögonen för nordiska deckare. Vad roligt att höra (läsa) att de gillas även där! Jag blir lite förvånad över att Wallander beskrivs som en otypisk deckarhjälte eftersom han inte har "cool clothes" m.m. Ur det nordiska perspektivet känner i alla fall jag att alla medelålders halvalkoholiserade poliser ibland börjar bli lite uttjatade, men annat är det tydligen på andra sidan Atlanten.
(Tyvärr nämnde inga finska författare i artikeln, är det författarna som inte skriver tillräckligt bra eller förlagen som är för små eller för fega för att våga sälja utomlands?)

6 kommentarer:

Marianne sa...

Det går bra för nordiska deckarförfattare även i Tyskland; lite kul är det att deras böcker kallas för "Schwedenkrimis" oavsett var i Norden/Skandinavien författaren kommer ifrån.

En tysk brevkompis jag hade i slutet av 90-talet tyckte förresten att det var underligt att alla i Wallanderböckerna drack så mycket lättöl :-)

Bokbabbel sa...

pöh, vad fräckt att de kallas Schwedenkrimis :P

Lyrans Noblesser sa...

Kan du ge tips om ngn riktigt bra finsk deckarförfattare? Jag är riktigt kräsen och gillar nästan bara Håkan Nesser, Arnaldur Indridason och Karin Fossum.

Bokbabbel sa...

Fossum och Indridason är de bästa! När jag tänker på saken har jag egentligen inte läst så många finska deckarförfattare, inte av de mer kända och eventuellt översatta åtminstone, men Leena Lehtolainen är bra åtminstone och de finns översatta till svenska!

Lyrans Noblesser sa...

Kul att vi har samma deckarsmak :) Jag ska kolla p� bibblan om jag hittar ngt av Leena Lehtolainen. Ska bli kul att l�sa en finsk f�rfattare, har nog tyv�rr inte m�nga av dem i min bokhylla.

Bokbabbel sa...

men finska författare är tyvärr dåligt översatta också!