torsdag, maj 22, 2008

Hänt i veckan

"Me and Mr Darcy" av Alexandra Potter XXX+
Detta är berättelsen om den vanliga flickan i New York-bokhandeln som reser till England för att delta i en guidad resa kring Jane Austens hemtrakter.
Okej, här är det plats för en liten bekännelse. Jag har faktiskt aldrig läst Pride and Prejudice. Något som känns extra fånigt då jag läser böcker som bygger på den romanen, så som denna, Bridget Jones och Jane Austen-bokklubben. Under läsningen av denna bok kom jag dock fram till att jag helt enkelt inte verkar gilla chick lit ett dugg, denna bok har ändå fått bra recensioner och var egentligen rätt lustig, men jag gillade den ändå inte. Speciellt inte det lite övernaturliga inslaget.

"I denna ljuva sommartid" av Mari Jungstedt XXXX-
Tyvärr läste jag denna bok i fel ordning i förhållande till de andra böckerna, det är mycket som sker på det personliga planet för polisen Anders Knutas och reportern Johan Berg, och det är synd att läsa om allt i retrospekt. Hur verklighetstroget är egentligen Johans och Emmas beteende? Slutet var rätt oväntat.

"Tunnare än blod" av Åsa Nilsonne XXXX+
Hurra för att jag har hittat en ny, läsvärd (deckar)författare som redan gett ut många böcker! En envis influensaepidemi härjar i Stockholm och Monika Pedersen får därför rycka in som t.f. kriminalare. Direkt då hon börjar får hon ett samtal från patologen där man av misstag upptäckt ett mord.
Bra bok, bra titel och framför allt roligt hur Nilsonne leker med läsren och skämtar om deckargenren bland annat genom att hänvisa till t.ex. P.D. James eller genom att skriva så här;

En Mikael till. Det kom som en välbehövlig påminnelse om verkligeheten för Monika. Ingen deckarförfattare vid sina sinnens fulla bruk skulle ge två personer i samma bok samma namn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, har du inte läst Stolthet och fördom? Vilken härlig läsupplevelse du har att se fram emot! Och sedan kan du njuta av BBC:s miniserie i sex delar...
Jag har faktiskt inte läst andra av Austens romaner. Har tänkt läsa fler, men är lite rädd att jag började med den bästa och att alla andra nu kommer att kännas som bleka alternativ.

Martina sa...

Ika: nej, både "Förnuft och känsla" och "Övertalning" är minst lika bra - tycker jag iallafall!

Se också gärna filmversionerna, och när det gäller "Övertalning" (Persuasion) är det filmen från 1995 som är klart överlägsen, inte BBC-produktionen från 2007.

Bokbabbel sa...

jaja, jag ska nog läsa...! Och BBC-versionen har jag minsann hört talas om, men det är ju roligt att veta att det även finns bra filmer ("Persuasion")

Tekoppen sa...

Ge mig ett L och ett Ä och S och ett P och ett & och ett P igen!

Ika och Martina: I mina ögon är Förnuft och känsla nästan lika bra som P&P, Northanger Abbey lika bra/bättre. Övertalning och Mansfield Park är inte riktigt lika bra men läsvärda.

Åh Magix, du anar inte vad som väntar dig :D