tisdag, maj 13, 2008

Refusering vs. pris

"Bittert arv" av Kiran Desai XXX
Jag vet helt enkelt inte vad jag ska tycka. På sätt och vis gillar jag väl att läsa om Sai och hennes morfar domaren som tillsammans med sin kock bor i en liten by vid Himalayas fot. Kockens son bor i New York och kocken tror att sonen har det bra men det stämmer inte riktigt. Vissa partier i boken är riktigt fina och jag gillar den läsningen, men mest är min läsning okoncentrerad och jag undrar hur jag kunde ha missat att det och det har hunnit hända. Längst bak i boken står det att Desai skickade boken till över tio förlag innan den antogs. Jag måste säga att jag håller mer med förlagen som refuserade henne mer än juryn som gav henne Man Booker Prize 2006.
En helt irrelevant kommentar är att omslaget ser ut som en liten karamell.

4 kommentarer:

Tekoppen sa...

Läs Kalabalik bland guavaträden istället! Hennes debut, helt underbar.

Bokbabbel sa...

jaså, jag visste inte att hon hade skrivit något annat!

Tekoppen sa...

Jodå, det har hon gjort, för tio år sedan. Den är väldigt färggrann och fick mig att frusta av skratt. Väldigt levande. Har tvingat massor med folk att läsa den och ingen har blivit besviken.

Bokbabbel sa...

låter lovande!