lördag, maj 03, 2008

Bokenkät

1. Vilken bok läste du senast?
Ur vulkanens mun av Helena von Zweigbergk (svårt namn det där!)
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Igår påbörjade jag Köplust av Stephen King och jag gillar den såhär långt!
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Kanske främst manliga, åtminstone om man får tro min årliga lässtatistik. Kanske det beror på att jag läser så många deckare...?
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Ja, det gör jag (tyvärr?). Det spelar ingen roll hur bra eller dålig boken är, jag tycks ha ett litet prestationsbehov som trycker på läsningen. Men det är klart att jag blir mer obsessed av hur många sidor det är kvar om boken är riktigt dålig.
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Bokbloggarna ger ju mig en massa tips så klart, men även recensioner och strosande i bokhandlar och bibliotek. Vissa författare läser jag alla böcker av.
6. När blir en bok för lång?
Tja, jag älskade Shantaram och Diana Gabaldons Outlander-serie även om böckerna rör sig i 1000-sidors klassen, men annars brukar en sisådär 400 sidor bli rätt långt. Men jag läser allt, och nästan hellre långt än kort.
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja, och på finska också. Jag övar språkkunskaperna och kommer närmast författaren på det viset. Men allra helst läser jag ändå på svenska.
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
We Need to Talk About Kevin av Lionel Shriver. Nu väntar The Post-Birthday World i hyllan och pockar på min uppmärksamhet…
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag tycker att jag borde blir bättre på att lämna böcker olästa om jag inte trivs med dem; so many books, so little time liksom. Biblioteksböcker läser jag nästan alltid ut när jag nu en gång fått privilegiet att få hem boken. Egna böcker förpassar jag lättare tillbaka till bokhyllan som halvlästa, och jag är fruktansvärt dålig på att plocka upp dem därifrån igen...
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Jag tycker egentligen inte att någon genre är överrepresenterad, främst finns det romaner och deckare i hyllan. Tyvärr finns där ingen poesi!

Inga kommentarer: