måndag, september 21, 2009

Nesser i New York

Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser XXX½
Ah, New York. Det är nämligen där den här boken utspelar sig. Författaren Erik Steinbeck har flyttat dit tillsammans med sin hustru Winnie för att försöka bygga upp ett liv åt sig igen efter att deras 4-åriga dotter Sarah försvunnit. Jag gillar verkligen första delen där Erik berättar om sitt skrivande och hustruns målande, det blir en sådan där trevkgt intellektuell New York-skildring á la Hustvedt och Auster. Sedan blir det mera action, vilket jag antar att behövs i romaner, men jag hade hellre stannat kvar i det intellektuella konstnärslivet...
Titeln verkar knäpp tills man läser boken, sedan är jag helt okej med den, gillar den rentav.

Jag har förstått att Nesser skrivit andra New York-romaner som dessutom verkar vara mer omtyckta än denna nyaste. Vilka är de?

2 kommentarer:

fia sa...

Som den NY-älskare jag är blir jag alltid lockad att läsa böcker som utspelas där och är det dessutom i en intellektuell miljö så ännu mer så!

Bokbabbel sa...

den här faiblessen borde få en egen benämning som aka-porren! :) Förslag?