fredag, september 18, 2009

Dystopitips emottages (och ges)!

Jag gillar dystopier. Min kandidatavhandling behandlade Aldous Huxleys Brave New World, och jag ska troligen fortsätta på samma ämne i min magistersuppsats. Jag är dock sugen på att läsa fler! Har Margaret Atwoods Oryx and Crake härhemma oläst, den ska jag ta och ge mig i kast i något skede, egentligen skulle jag hellre vilja hugga tag i nya The Year of the Flood i stället (av ingen speciell orsak alls, det är väl bara så roligt att klicka hem böcker...).

Men, dystopitips alltså! Här kommer en lista på dem jag redan läst, så får ni gnugga geniknölarna och komma på fler! Insåg att denna lista samtidigt kan fungera som lästips för er, de här böckerna är alla bra!

- Animal Farm, Orwell
- 1984, Orwell
- Brave New World, Huxley
- The Handmaid's Tale, Atwood
- Kallocain, Boye
- Fahrenheit 451, Bradbury
- Enhet, Holmquist
- The Hunger Games, Collins
- Catching Fire, Collins
(- Utopia, More)

20 kommentarer:

Mrs. B sa...

Här en lista på dystopier från min samling:
http://www.librarything.com/catalog/mmedesable&tag=dystopia

Jag har inte katalogiserat färdigt, så kika gärna in igen om någon vecka. Då kanske du hittar fler titlar.

Mrs. B sa...

Ojdå, här kortare adress till samma sida:
http://tinyurl.com/lrcs5z

Lyrans Noblesser sa...

Jag har inte läst den, men själv fått tips på Ishiguros "Never let me go".

Martina sa...

Cormac McCarthy - The Road
Nevil Shute - På stranden

Petter sa...

Stanislaw Lems Den stora Framtidskongressen och George Perecs W eller berättelse om en barndom.
De rena dystopierna blir väl annars allt mindre vanliga.

Bokbabbel sa...

Tack för tipsen!

Ishiguro och McCarthy hade jag ju också läst, underligt att framför allt McCarthy föll mig ur minnet

Titti sa...

"Toffs bok. Med kommentarer av Muham Bentson" av Kalle Dixelius rekommenderas varmt.

gemini57 sa...

Kanske även A Clockwork Orange, vilken är mera känd som film?

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh, jag älskar också dystopier. Vad roligt med en massa tips på detta! Jag tänkte tipsa om 1984 när jag såg rubriken på inlägget i min rss-reader, men den hade du redan läst ju. Den är så otroligt bra. Jag kommer faktiskt inte på fler än de du skrev, och "Vägen" som nämndes i kommentarsfältet.

Kontorsråttan sa...

Är inte så insatt i ämnet men kanske kan Salamanderkriget av Karel capek. Fast vid närmare eftertanke kanske den är mer samtidskritisk...ja, jag vet inte

Anonym sa...

Harry Martinsons Aniara är ju ingen roman men nog är boken dystopisk så det förslår./Agneta

Vixxtoria sa...

Jättefin lista, och kul att Enhet kom upp på den.

Jag tror det är bloggen pocketpocketpocket som har en jättelång lista på dystopier, där man kan få många tips. *paus för googling*

Ja, här är den:

http://pocketpocketpocket.blogspot.com/2009/05/lista-over-dystopier.html

Själv måste jag väldigt snart klicka hem Catching Fire, känner jag :-)

Bokbabbel sa...

Hurra, än mera tips, tack tack! "Aniara" läste jag i litt.historia, men den klassar nog in här också!

Vixxtoria: Extra tack för googling! Och ja, ta och klicka hem Cathing Fire på momangen, nyfiken på att läsa vad du tycker även om jag tror och hoppas att även du kommer att gilla den!

Tekoppen sa...

http://hollyhock-therese.blogspot.com/2009/09/in-country-of-last-things.html

Bokbabbel sa...

Dystopi av Auster, det kände jag inte till! Great!

Ika sa...

Två ungdomsböcker: Intet bortom det yttersta av Peter Pohl och Den utvalde av Lois Lowry. (Dystopiska ungdomsböcker anses för övrigt vara en mycket ny företeelse, iaf enligt Maria Nikolajeva för några år sedan.)

Anonym sa...

http://www.deadfuture.info/

Magnus J sa...

Hela Houellebecqs författarskap.

Vixxtoria sa...

I Robot är också en bok förresten.

Och Stepford wives.

Bokbabbel sa...

Jaså Stepford Wives? Känner inte till mer än namnet på den, men nu lägger jag (också) den bakom örat!