tisdag, augusti 11, 2009

Noveller, noveller

Det här verkar bli sommaren/året(?) då jag slukade noveller. Men då det finns så många bra novellsamlingar ute just nu så är det bara att fortsätta läsa!

Paris-Dakar
av Jens Liljestrand XXXX-

Titeln kan verka lite skrämmande och missvisande - Ett ökenrally? tänkte bil-ointresserade jag. Men låt er inte luras utan dyk in bland pärmarna, där hittar ni en rätt jämn novellsamling med bra berättelser om manlighet och makt. Under ytan vilar dessutom ett ständigt obehag. Även om karaktärerna inte alltid är de charmigaste känner jag med dem då det går dåligt för dem, det känns obehagligt och det är skickligt av Liljestrand. Jag är glad att jag förstod att läsa boken!
Rec.ex. från Ordfront.

Åtta procent av ingenting av Etgar Keret XXXX-
En av de mest omtalde/ombloggade novellsamlingarna under 2008, och nu fick jag äntligen möjlighet att läsa den. Visst är den bra, men det förvånar mig faktiskt lite att boken blev så populär som den blev - den är nämligen rätt skruvad ibland.
Jag är nästan mest förtjust i de allra kortaste novellerna, ibland är de inte ens två sidor långa men Keret lyckas med att fånga stämningen, dram med läsaren och få läsaren att gå med på att det inte blir längre än så här men att det är just så som det ska vara. Inte det allra lättaste kan jag tänka mig.

7 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

på din uppmaning fortsätter jag alltså kommentera. ;) Paris-dakar ska jag ta mig an i höst efter din recce, den har stått i hyllan ett bra tag nu. Och åtta procent av ingenting- tycker det coola med den VAR litegrann just det skruvade. Det var en annorlunda läsupplevelse, något som fick en att haja till. Och håller med om att han var sjukt duktig på att fånga stämningar, förstår inte hur man lyckas. Vilken var din favvo? Såhär skrev jag visst: http://stellasbokblogg.blogg.se/2009/march/atta-procent-av-ingenting-av-etgar-keret.html

Bokbabbel sa...

Så trevligt att du följer min uppmaning :)

Jag läste din recension då det begav sig :)
Oj hjälp, en favorit... Det kan jag inte säga, men jag gillade de korta där han alltså fick fram det väsentliga på... ja, ett litet utrymme. Och så var jag så överraskad och överrumplad i början av boken att de novellerna kanske fastnade mer. Har du någn då, någon du kan minnas?

Jessica (ord och inga visor) sa...

Kan inte minnas exakt nu, mer fragment av någon som ramlar ner från ett fönster... en annan som förvandlas till man på nätterna... lite sådär fragmentariska minnen men den har stannat kvar ovanligt mycket, antagligen just för att den var så överraskande!

Bokbabbel sa...

Så skrämmande att det där med fönstret låter helt obekant, men novellen om flickvännen som blev en gubbe om nätterna, den minns jag klart, den var bra!

Anonym sa...

Jag kände lite samma sak som du inför "Paris-Dakar" pga titeln. Hade jag inte fått den som recensionsexemplar hade jag förmodligen missat den helt. Vilket känns lite synd, för det är en väldigt bra novellsamling.

Bokbabbel sa...

Precis!

Anonym sa...

Finns för övrigt en ny samling av Keret på svenska ute nu. Litet stramare än förra kanske, men lika skruvat och lika kortkort... /Ch