lördag, augusti 22, 2009

Lady Di

Diana av Julie Burchill XXX½
En biografi över Diana förstås. Men också ett anhopp på prins Charles, och på den engelska överklassen och det engelska kungahuset överhuvudtaget. Här är det inte tal om någon objektivitet från författaren sida, nej, Diana är bäst fastän även hon gör några felsteg ibland. Även om jag själv också är mer på Dianas "sida" än Charles, blir det lite löjligt då författaren förklarar att även om Diana var otrogen så var hon åtminstone inte lika hemsk som Charles som gjorde så och så...
Gillar att kapitlen fått namn på engelska (nåja, snarare att man behållit de engelska namnen i översättningen alltså).
Visst går den bra att läsa den här boken, men jag har hört mycket gott om den och är nu lite förvånad över varför. Vad var det jag missade?

4 kommentarer:

Mrs. B sa...

Några Diana-biotips:

En biografi som verkligen inte skräder orden när det kommer till Dianas mindre goda sidor är tydligen Tina Browns. Jag har inte hunnit läsa den ännu, men den väckte många reaktioner när den publicerades. Ett tips om du står ut med mer Diana.

Har du förresten läst Mina resor med Diana, av Cecilia Hagen? Hon sammanfattar Browns bio och lägger dessutom till en hel del egna reflektioner (bl.a. fick jag vet att Diana bodde i mina kvarter precis innan hon förlovade sig med Charles, sådana detaljer värmer!).

Bokbabbel sa...

Nope, har inte läst någondera, och jag tackar för tipsen men väntar nog med att ta mig an dem, är inte den allra största Diana- eller biogfrafivurmaren

Spectatia sa...

Ska inte tjata om att du måste läsa, men jag gillade verkligen Tina Browns Diana-biografi, som i och för sig också är den enda jag har läst.

Visst visar hon upp mindre sympatiska sidor av Diana, men jag tycker hon är rätt bra på att belysa från många olika håll, och det är framförallt det, samt att hon faktiskt skriver bra, som gör just den biografin så läsvärd.

Bokbabbel sa...

vad är väl bättre en tips på en välskriven bok? Och bra att Brown belyser från många håll, det behövs i en biografi! Tack Mrs B och Spectatia, jag lägger tipset bakom örat för att ta fram då jag är sugen på biografier igen!