tisdag, maj 05, 2009

Läsa en bit i taget?

En bekant berättade en gång att hon varje år läser om Jostein Gaarders Julmysteriet, ett kapitel (som alla utspelar sig under en dag) varje dag, som en egen luxuös julkalender. Ofta slukar jag mina böcker, njuter av dem men vill samtidigt hoppa vidare till nästa skatt därute (so many books, so little time...), men ibland tänker jag ifall jag borde följa ett kapitel-devis någon gång. Novellsamlingar är ju utmärkta, och det ska nämnas att jag faktiskt läser Babian långsamt och eftertänksamt som bäst. Men andra böcker jag kunde tänka mig spjälka upp är Martina Lowdens Allt* samt en graphic novel av Julie Doucet heter den. 365 days heter den, och är intressant så långt jag kommit, men samtidigt så fruktansvärt intensiv att man omöjligt kan läsa den i ett sträck.

Har ni gjort så här någon gång? Med vilken bok i så fall? Och här räknas då alltså inte böcker som av någon oförklarlig anledning blivit stående i bokhyllan med ett bokmärke där någonstans mitt i...


*) Skulle vara omläsning i så fall, jag har redan läst och gillat, men jag är helt säker på att den tål minst en omläsning.

Inga kommentarer: