torsdag, maj 14, 2009

Arbetsnarkoman med vänsterprassel

Supernova av Marika King XXXX-
Jag kommer på mig själv med att ofta sträcka mig efter boken, vill läsa mer. Och förvånas gör jag i samma stund - jag brukar ju inte gilla chick lit.
Men Supernova är lite annorlunda. Här är det jobbet som kommer först, jobbet på Konsultfirman, det mest eftertraktade jobbet bland studenterna på Handels. Som huvudpersonen Lisa knycker åt sig och varifrån hon sedan avancerar framåt i stadig takt. Hon jobbar och jobbar och kan skatta sig lycklig som har några fina väninnor hon kan falla tillbaka på även om glömmer att ringa dem och ständigt dyker upp försenad då de ska träffas.

Det kunde ju ha utvecklats lite mer om hur Lisa är den första i sin Dalafamilj som studerat något akademiskt. Chefen M (gift bien sûr) som Lisa får ihop det med påminner mig lite om Carrie Bradshaws Big - en man som aldrig riktigt gick att nå och som därför gjorde mig galen. Även om jag studerat lite marknadsföring flyger de flesta konsultbegreppen (in English of course) förbi, och visst är det ju väääldigt mycket jobbande som beskrivs. För jobbet är allt för Lisa, och sedan går det som det går - en dag inser Lisa att hon gråter hela tiden och aldrig känner sig utvilad. Men ändå, jag gillar boken. Tydligen är det flera böcker inplanerade om Lisa, får se vad jag gillar dem, för min del kunde berättelsen om Lisa också ha slutat här, jag kände mig glad och nöjd.

Inga kommentarer: