tisdag, maj 26, 2009

Höstens finlandssvenska böcker; heja Fagerholm och Westö!

I dagens Hufvudstadsbladet listas höstens nyheter hos de två finlandssvenska förlagen Schildts och Söderströms. Jag har redan tagit mig en titt på katalogerna på nätet och gnuggat händerna; Söderströms publicerar nämlingen en ny bok av både Augustprisvinnaren Monika Fagerholm (den efterlängtade Glitterscenen) och en roman av Finlandiaprisvinnaren Kjell Westö (en fristående del i Helsingforskvartetten, denna bok heter Gå inte ensam ut i natten och utspelar sig på 60-talet)! Härligt! Jag är även sugen på att läsa Emma Juslins nya, Ensamma tillsammans. Emma är några år äldre än jag och utkommer redan med sin tredje roman...

I artikeln i HBL som tyvärr mest var en uppräkning av titlar hade dock ett roligt citat klämts in. Båda de finlandssvenska förlagen ger nämligen ut varsin antologi om klassfrågor (Alakoskis och Linderborgs inflytande har sipprat in även till ankdammen...?) och Charlotte Sundström på Schildts förklarar varför ämnet är viktigt:
"Alla finlandssvenskar kan inte klämmas in i samma Burberryruta."
Hear hear.

2 kommentarer:

Ika sa...

Själv är jag nog allra mest nyfiken på Kaj Korkea-Ahos romandebut. Har anmält intresse för att recensera den, men jag tror att det kommer att bli slagsmål med påföljande lottdragning... Håller dock tummarna för att jag antingen får recensera, eller för att den åtminstone går till en recensent som lånar ut den åt mig snabbt. :)

Bokbabbel sa...

Håller tummarna för att du får lägga beslag på den :) Även den verkade intressant ja, och han var visst heller inte speciellt gammal...?