torsdag, juli 10, 2008

Läsning bland vågorna (vilka då?)

"Mörkrädd" av Andreas Roman XXXX-
Kanske inte ett så smart drag av mig att läsa en sådan här bok då risken finns att jag får gå ensam genom gästhamnen någon kväll i jakt på en toalett, men det gick bra iaf =). Boken handlar om David som är fobiskt rädd för mörkret, och om hur han för att råda bot på det åker ut till en stuga i norr tillsammans med katten Trassel. Det är tur att boken inte var längre eftersom det fanss risk för att den hade kunat bli tjatig, men jag gillar faktiskt hur allt blir sådär lite löst, så att läsaren också blir osäker. Fast att boken har blivit så omtalad som den faktiskt har förstår jag inte helt, men så är jag ingen skräckfantast heller.

"Eat, pray, love" av Elizabeth Gilbert XXX½
En sann historia om hur Liz blir trött på sitt vanliga liv i New York och tar ett års sabbatsår som hon delar upp i fyra månader i först Italien, sedan Indien och Indonesien. Jag tyckte väldigt mycket om först delen där hon frossade i mat och gick en italienskakurs, men sedan blev det lite väl flummigt i min smak.

Men det var en rolig bok, och jag tyckte om de intressanta faktainjektionerna man fick ta del av (precis sådant jag går igång på) - som till exempel att den italienska hälsningsfrasen Ciao egentligen är en förkortning av ett uttryck som betyder "Jag är din slav", eller att barnen på Bali döps enligt den ordning de föds: Första, Andra, Tredje, Fjärde. Får man mer än fyra barn kallas nummer fem ungefär "Andra Rondens Första"!! :D

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, den första boken blev jag totalt osugen på. Suget att läsa den har minskat lite för varje bokbloggsrecension jag läst och nu är det försvunnet. Skräckisar är ingen hit alltså. Den andra däremot var ett fynd jag inte ens hört talas om. Kul!

Jenny sa...

Intressant med ciao! Det är ju nästan som på svenska med tjena som förkortning/förvrängning av "er ödmjuke tjänare".

Anonym sa...

Mmm, jag har läst Mörkrädd, jag tycker den är underbar. Mycket mer än bara skräck, en psykologisk thriller om våra rädslor och hur sårbara vi är som människor i ett modernt samhälle. Klart läsvärd, måste rekommenderas!