torsdag, juli 31, 2008

Inreda bokhyllan

Sitter i soffan och läser håglöst i tentboken, magen krånglar igen. Min blick dras ständigt till bokhyllan bredvid mig och det kliar i fingrarna, jag har fått den fixa idén att ordna om böckerna från alfabetisk till färgordning. Kanske är jag inspirerad av min granna gårdag, kanske är det något annat. Jag bestämmer mig dock för att fortsätta vara nyfiken på hur det kunde se ut och lovar mig själv att prova det i Göteborg i stället. Får hoppas att jag har tillräckligt många böcker i den bokhyllan för att det alls ska synas vad jag har försökt göra :P. En tanke kunde ju vara att ordna endast de inbunda böckerna som är färre och står i en annan bokhylla härhemma, men de är tråkigt nog av väldigt liknande färger och det känns som om jag inte skulle uppnå samma effekt där. Faktum är dessutom att jag trots allt vill ha ordning och reda omkring mig, hur hittar man rätt bok i en färgkodad bokhylla? Så bra färgminne har jag nog inte. Ändå är jag sugen.

Hur ordnar ni era bokhyllor? Finns det någon som ordnar böckerna enligt färg?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alla ordnade efter i vilken serie de ingår i. Plus att jag har de bästa böckerna överst och sedan kommer de sämre böckerna längre ner :)

Anonym sa...

Min hyllor är nog ganska röriga, men jag gillar det på något vis :) Har dock ställt kurslitten för sig, genusrelaterat för sig och så har jag något slags klassikerhylla. Men i övrigt står allt lite huller om buller just nu!

Bokbabbel sa...

emelie: hehe, bästa längt upp, stackars böcker på golvnivå! :p

lisan: Mm, jag ordnar också kurslitteratur och andra faktaböcker på andra ställen, då jag pratar om att ordna bland mina böcker syftar jag alltid på de skönlitterära :)

Jag har tydligen skrivit om detta tidigare: http://bokbabbel.blogspot.com/2007/12/att-ordna-sin-bokhylla.html

Erika sa...

Jag sorterar i alfabetisk ordning som grundprincip, men låter serier av samma författare stå i kronologisk ordning.
Färgordning kan säkert se snyggt ut, men hur ska man hitta?

Bokbabbel sa...

erika: Mina böcker står i alfabetisk ordning efter författarens efternamn, men serierna står i kronologisk ordning eller så som jag har köpt dem eller nåt liknande, mellan titlarna är det alltså sällan någon inbördes ordning.

Precis, hur ska man hitta? man får ha ett register; Picoult, Judi: Svart baksida :D

Anonym sa...

Jag har faktiskt mina böcker sorterade efter färg, sort of, om de inte ingår i en serie. Annars kör jag Emelies princip, fast de sämre böckerna förpassas bakom dörrar i bokhyllorna - eller till Myrorna!

/Anna-Lena
www.thebookpond.se

Anonym sa...

Tidigare hade jag mina skönlitterära böcker sorterade i bokstavsordning, men nu har jag delat på inbundna och pocketböcker och har dem, på sina respektiva hyllplan, i en salig röra. Känns oväntat tillfredsställande!

Facklitteratur har självklart sina egna hyllor, sorterade efter ämne, men även här har jag släppt helt på bokstavsordningen. Väldigt olikt mig egentligen.

Bokbabbel sa...

anna-lena: Ok, så tydligen funkar det bra med färgkodning!

blogg_bohemen: Good point förresten, facklitteraturen är bara i en ordning bestämd av mig, inget egentlige system, lite enligt ämne bara

Som sagt är mina pocketar och inbunda i olika hyllor. Huvudsaken är väl att man trivs med systemet (och hittar böckerna, eller är det redan för mycket begärt? :))