måndag, juni 16, 2008

Vad har du oläst?

Petra på En annan sida har en rolig Lästrio den här gången. Den handlar om böcker som förblivit stående i bokhyllan, olästa. Jag tycker att den här frågan har gett upphov till intressanta svar och diskussioner då den har varit på tapeten tidigare; det är intressant att läsa om vilka böcker som av olika anledningar blivit stående - ibland kanske det rentav är frågan om samma bok. Och ibland är orsakerna inte ens av någon speciell karaktär, det har bara blivit så, och kanske blir det rentav svårare att plocka upp boken sedan då den redan samlat damm en lång tid, så känns det ofta för mig. "Om den jag inte har varit sugen på den på så här länge kanske den inte är något värt" liksom.

"Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke. Jag vill så gärna läsa den, jag har hört enbart gott om den, men jag har den i en inbunden erbarmligt tjock utgåva och det bara blir inte av. Hjälp mig, skriv om hur bra den är så att jag kommer igång med den! (Fast inte i dag, tänk på sjuklingsarmarna!)
"Aprilhäxan" av Majgull Axelsson. Jag tror att jag verkligen skulle gilla den här boken, och den här gången kan jag inte ens skylla på att den skulle vara otymplig. Men där står den trots allt.
"Mister Pip" av Lloyd Jones. Köpt på hösten i Skottland, skulle läsas innan den kom ut i pocket för att legitimera köpet av inbundna böcker (jag tycks ha börjat med det så smått!). Men nej. Och den lär ju också vara så fantastisk...

8 kommentarer:

Boktoka sa...

Susanna Clarke ska du absolut inte lämna oläst! Kanske kan du ligga på sidan och läsa? Eller mår du illa då?

Aprilhäxan kommer du alldeles säkert att tycka om.

Mr Pip vet jag inget om...

Bokbabbel sa...

hehe, tack för peppandet! :) Det var väl det jag trodde att de var bra böcker

Anonym sa...

Aprilhäxan läste jag under en dag. låg hemma i feber, och boken var utmärkt sjuklingsällskap. Fint att kunna läsa den mer eller mindre i ett svep, jag tror att berättelsen vann mycket på det.
(Jag ska för övrigt också ta itu med veckans lästrio, om jag orkar blir det ikväll, efter jobb och lägenhetsspanande.)

Hoppas du kryar på dig!

Bokbabbel sa...

ok, kanske det är ett tecken att jag ska ta mig an boken! Tack för krya på dig-hälsningarna, lycka till med lägenhetsspanande, det låter spännande!

Lyrans Noblesser sa...

Aprilhäxan är en av mina favoritböcker, den tror jag du kommer att tycka om. Nu ska jag börja leta i min bokhylla efter sådant som blivit stående.

Anonym sa...

Jag vill också rekommenera dig att läsa Aprilhäxan ;) Själv har jag också Jonathan Strange & Mr Norrell stående i bokhyllan. Jag har den på engelska och på grund av lathet har jag inte läst ut den än, men jag ska försöka ta den i sommar. Hoppas du läser ut din så kan man se vad du tyckte om den :)

Bokbabbel sa...

hundöra-bomärkt: Jaså, du tänkte åka snålskjuts på min läsning ;)

Anonym sa...

Du är inte ensam om att ha J.Strange i bokhyllan, men jag vill verkligen läsa den till skillnad från annat som står där. Jag tror på den. Aprilhäxan får du återkomma om när du läst ut den, jag har varit tveksam och medvetet valt bort den.

Hur ska man för övrigt kunna välja endast tre långbänkar??? Fast jag har också gjort ett försök.