onsdag, juni 04, 2008

En huvudsak

"Ser mitt huvud tjockt ut i den här?" av Randa Abdel-Fattah XXX½
Detta är en ungdomsbok with a twist, förutom de vanliga tonårsproblemen som finnar, skola och det andra könet tampas Amal nu även med frågan om hon ska bära slöja och vad det i så fall innebär. Ungdomsböcker är inte länger min grej och jag blir lätt irriterad på dem, lite även i detta fall, men denna var definitiv läsvärd och jag kanske inte lärde mig något nytt men fick i alla fall lite att tänka på.

1 kommentar:

Bokomaten.. sa...

Jag läser ju massor med ungdomsböcker och tycker det är ganska roligt fortfarande. Gillade verkligen den här och att det var en tonårsbok som vem som helst kan läsa, bara om en tjej som bestämmer sg för att ha slöja. Tror problematiken är ganska lik andra som bestämmer sig för att "köra sin egen stil" och inte gå efter mallen.