onsdag, juni 18, 2008

Bravo!

"Ett liv att dö för" av Åsa Nilsonne XXXX½
Theo och Mariam flyr från Etiopien efter att en programledare dött under mystiska omständigheter. Några år senare hittas Theos skolkamrat mördad i en buske och Monika Pedersen kopplas in på fallet.
Wow! Det här är en bra deckare! Läsaren tror sig hänga med men luras flera gånger om, precis som det ska vara! Några fåniga partier finns det visserligen, men på det stora hela är detta en mycket bra bok! Jag gillar slutet och jag gillar skildringen av karaktärernas liv som ger dem djup även om den här boken går lös på mindre än 300 sidor. Snyggt gjort!
Nu tror jag att jag har läst alla Nilsonnes deckare utom Kyskhetsbältet - som dessutom fått pris! Annars tycker jag att nivån på Nilsonnes deckare varit rätt varierande, vissa är väldigt bra och vissa är inte bättre än njaa...
Uppdaterat: Hur kunde jag glömma att skriva 1) Varför är alla finländare i utländska böcker alltid galna? 2) Roligt av kluriga Nilsonne att låta Mma Ramotswe dyka upp, dessutom så "omärkligt" att endast de som läst böckerna förstår det. Snyggt!

Inga kommentarer: