tisdag, juni 07, 2005

Sega böcker

"Fallet Bruus" av Kjell Westö XX½
Äsch då. Jag tycker om Westös böcker, men den här var då inget att hänga i julgranen. Det är egentligen en novellsamling, med tre noveller (helt lösryckta från varandra), och jag tyckte bäst om den första och sämst om den sista. I den första nämndes bland annat gymnasiet jag går - förlåt gick - i, och annars också är helsingforsbon Westö bra på att i förbifarten nämna detaljer som gör en nostalgisk eller får en att känna igen sig. Men sedan, tjaaa...

Jag tror att jag har en tendens att jämföra novellsamlingar med den härliga boken jag läste i höstas, nämligen finlandssvensken Merete Mazzarellas bok "November". LÄS! Trots titeln passar den nog även som sommarläsning. Den är en novellsamling med fyra berättelser som på ett klurigt sätt svagt hänger ihop. Den utspelar sig i en nära framtid, kring typ 2010 (minns inte riktigt) och beskriver lite hur det kan gå i ett ack så modernt samhälle... Köpte boken på höstens bokmässa (Helsingfors) och fick den till och med signerad =).

Aah, pocketrean började i dag, och min goda vän N och jag tog oss dit efter ett misslyckat inträdesprov för att trösta oss =). Fyndade igen... Hade sådana grymma habegär, har följt med bokbloggar och recensioner och visste precis vad jag ville ha. Jag började redan tjuvläsa lite i bussen hem - Alexander McCall Smiths "Damernas detektivbyrå". Men har en seeeg bok jag kämpat med länge nu, så den tänkte jag läsa ut i kväll. Och så har jag bibbaböcker att läsa, men "Damernas detektivbyrå" är ju en härlig liten pocket som är sååå praktisk att ta med sig i väskan till bussresor och motsvarande situationer. Vad skulle man göra utan pocketböckerna? Nobelpris till den som uppfann dem! ;)

Stort GRATTIS till dagens födelsedagsbarn som nog vet vem han är =). Kram på dig!

Inga kommentarer: