tisdag, juni 14, 2005

Apelsindoft

"En doft av apelsin" av Joanne Harris XXX½
Framboise ärver sin mors gamla receptalbum där även dagboksanteckningar finns antecknade. Framboise beger sig under ett annat namn tillbaka till sin barndomsby och öppnar ett crêperie. Men minnena lurar bakom hörnet...
Jag hade hört mycket positivt om denna bok, men var själv inte alls pigg på att läsa den. Den lyckades nog överraska mig positivt, men hur bra var den nu sedan egentligen? Idén var bra, och skildringen intressant, men lite konstig och annorlunda tyckte jag boken var, jag fastnade inte helt för den. Nu undrar jag om jag kommer att låna fler av Harris böcker i framtiden. Jag vet inte alls. Jag har sett filmen "Choklad", men det finns ju även andra böcker av henne.
Förresten så var titeln, nå, titlarna, både den svenska och originaltiteln ("Five Quarters of the Orange") ganska bra tyckte jag. En doft av apelsin är en löpande tråd genom hela boken, men fem fjärdedelar av en apelsin är ett ganska kännspakt ställe i boken, och det är ju lite klurigt liksom...

Inga kommentarer: