onsdag, juni 08, 2005

En besvikelse

"Reginas sång" av David och Leigh Eddings XX½
Regina och Renata Greenleaf är två identiska tvillingar som inte ens deras föräldrar kan se skillnad på. En kväll våldtas och mördas den ena tvillingen medan den andra mister förståndet. Flickornas gamla barndomsvän Mark tar hand om den kvarstående tvillingen då hon kommer ut från mentalsjukhuset, men än är problemen inte slut...
För flera år sedan slukade jag David Eddings fantasyböcker och älskade hans sarkastiska humor. Denna bok blev därför en rejäl besvikelse för mig. Orsakerna till detta kan vara att jag har mognat/Eddings inte kan skriva deckare/översättningen till finska var dålig. I alla fall blev detta en bok som jag igår rekommenderade min vän att inte köpa på pocketrean, och det är ju synd. Handlingen var seg och trög, inte särskilt spännande heller för den delen. Vardagspysslorna nämndes om och om igen (ett evinnerligt byggande av bokhyllor...) och skämten var dåliga. Nej nej nej.

Inga kommentarer: