söndag, maj 22, 2005

Prinsessan av Finland

"PS: Jag älskar dig" av Cecelia Ahern XXX+
Hollys älskade man Gerry dör i cancer, men han har förberett en liten överraskning för henne. Varje månad öppnar Holly ett litet kuvert med en hälsning från Gerry, kanske väntar där ett tips, ett uppdrag eller en verklig överraskning...
Jag tycker att boken har fått rätt så mycket publicitet, dess filmrättigheter har sålts och den är översatt till väldigt många språk. Kanske var det på grund av dessa förväntningar jag blev lite besviken, SÅ bra var den nog inte. Tanken var helt okej, men språket var rätt så... vardagligt kanske, ordinärt, och människor "gapskrattade" ofta åt saker som jag inte ens drog på munnen åt. Jag blev dock positivt överraskad över slutet som inte alls var så sockersött som man kanske förväntade sig, ändå ett "lyckligt" slut med passliga mått av saker som blev hängande i luften och saker som blev uppklarade. Kanske kunde jag passa på att nämna att Finland (för en gångs skull!) nämndes i boken, då Holly utgav sig vara "prinsessan av Finland". Right.


"Natt till den fjärde november" av Karin Fossum XXX½
17-åriga Jonna försvinner spårlöst, och ingen vet om det är frivilligt eller om hon blivit offer för ett brott. Det här är historien om hennes föräldrar som får leva med ovissheten och varandra.
En bra idé, och en psykologiskt intressant bok. Bokens sista mening var bra, annars tycker jag att slutet blev för öppet. Vad var det egentligen som hände?
Jag tycker om Karin Fossums deckare, särskilt "Se dig icke om", men "Jonas Eckel" (inte en deckare) var jag inte så förtjust i. "De galnas hus" är den tredje av Fossums "psykologiska böcker" som inte är deckare, men den boken har jag inte läst.


Jag tänkte bara passa på att kommentera att jag läser väldigt snabbt, så ibland kan "recensionerna" komma rätt ofta. Ibland är fallet dock på det viset att jag har haft några böcker på hälft och att jag sedan avslutar dem alla i snabb takt och det sedan ser ut som om jag läst hundratals sidor på en dag. Bara så ni vet =).
Nu skall jag ge mig in på Anne Holts "Bortom sanningen", en deckare med kriminalkommisarie Hanne Wilhelmsen i huvudrollen. Den tredje boken jag läser av Holt, tyckte om de andra två, men skall försöka att inte ha allt för höga förväntningar, man blir så lätt besviken. Det är härligt att bli riktigt positivt överraskad av en bok. Fast å andra sidan är det ju också härligt om en bok motsvarar ens förväntningar... =o)

Inga kommentarer: