tisdag, april 15, 2008

Oskyldigt och fräckt om finlandssvenskar

"Sex, sprit och kulturfonden" av Lena Linderborg XXX+
Bodil och Maj-Britt, två "tanter i 50-årsåldern" ger sig ut på en reportageresa genom Svenskfinland för att ta sig en närmare titt på det finlandssvenska. Mina åsikter går isär om boken, för dels är den helt enkelt fjantig - men den ger sig heller inte ut för att vara någotning annat. Helsingforstanterna besöker mindre orter i Svenskfinland och är rätt kritiska, men ibland träffar Linderborg huvudet på spiken. "Det måste vara första gången i mitt liv jag går på teater i Svenskfinland utan att känna en kotte i publiken" konstaterar Maj-Britt på sommarteatern i Siklax och jag skrattar till eftersom teatern (framför allt Svenska Teatern i Helsingfors) är det säkraste skvallerstället för finlandssvenskarna i huvudstadsregionen. Beskrivningen av Mark Levengood som "Muminambassadör" som ser till att svenskarna förstår vad vi säger var också skojig.
Det är alltså en blandning av nostalgi över och en känga åt finlandssvenskheten. Rätt så trevligt en eftermiddag på soffan med en filt över axlarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om boken förut men utifrån vad du skriver tycker jag att den verkar vara ganska underhållande. Ska hålla utkik om jag stöter på den...

//Therese (bokbloggen.bloggagratis.se)

Bokbabbel sa...

Den är rätt ny, utkom för max en månad sedan på Söderströms förlag i Finland