måndag, april 28, 2008

Deckare och uteliv

"Skumtimmen" av Johan Theorin XXXX-
Jag hade läst mycket gott om den här boken och blev därför förvånad över att jag inte föll helt pladask för den, jag är ändå en sucker för deckare. Don't get me wrong, visst var den bra och absolut läsvärd och jag vill gärna läsa nästa bok Nattfåk då den utkommer, men varför just denna bok blev så uppskattad av alla deckare som utkommer förblir en gåta. Kanske för att den är lite annorlunda, inte riktigt en klassisk deckare. Julias son Jens försvann på Öland för cirka 20 år sedan, och när hennes pappa Gerlof (vilket namn!) får en barnsandal skickad åt sig på posten, känner Julia att det är dags att resa tillbaka till Öland för att förhoppningsvis komma till rätta med vad som än har hänt Jens.

Helgen bjöd egentligen inte på så mycket lästid eftersom vi var mycket utomhus och umgicks med sambons pappas hundar. Och inget fel i det alls, det var skönt med friluftsliv, speciellt som jag hann läsa ut Skumtimmen på kvällen då vi kommit hem. Hoppas era helger blev lyckade!

Inga kommentarer: