fredag, april 25, 2008

Memoarer (andras, inte mina)

Hurra! Det är dags för en ny lästrio och Petra på En annan sida tycker att vi ska lista våra tre bästa biografier/memoarer. Den här genren är inte ritkigt mitt gebit, men dessa kandidater kom jag på efter lite funderande. Kanske kommer det flera efter hand, så brukar det ju vara.

- Shantaram av Gregory David Roberts. Gregory bosätter sig i Indien efter att ha rymt från fängelset och råkar ut för en massa äventyr där han bor i Bombays slum. Trots (eller kanske just för att) denna bok är ungefär så långt från mitt liv man kan komma gillade jag denna bok som är halvfiktiv. Fortsättning på boken har utlovats, och film likaså. Lovely!
- Ro utan åror av Ulla-Carin Lindqvist. Sorglig berättelse om nyhetsankaret som fort tynade bort i den fruktansvärda sjukdomen ALS
- Vingklippt ängel av Berny Pålsson. Ännu en sorglig memoar om självmordstankar och psykisk sjukdom

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar också Berny Påhlsson. Trodde faktiskt att hennes senaste skulle väcka mer debatt.