måndag, april 14, 2008

Äntligen utlästa!

På sistone har det känts som om jag tragglar mig framåt genom böcker utan att någonsin komma till slutet. En bidragande orsak kan ju dock vara att jag hade så många på gång samtidigt...

"Magistern" av Frank McCourt XXX½
Detta är fortsättningen på Ängeln på sjunde trappsteget (som jag inte har läst). Frank berättar om sina trettio år som högstadielärare i New York.
Jag tycker alltid att det är svårt att bedöma självbiografiska böcker - man kan ju inte klaga på att handligen var trist eller så. Ändå vill jag säga att Magistern blev lite väl tjatig med Franks eviga konstateranden om hur många elever han hade och hur rebellisk han var i sitt sätt att lära. Jaha, säger jag.

"Benrangel" av Stephen King XXX+
Mike Noonan åker till sommarstugan i Maine för att komma tillrätta med sin frus död och sin skrivkamp. Det visar dock sig genast att allt inte står rätt till i samhället; Mike drömmer kusligt verkliga drömmar om nätterna och någon använder bokstavsmagneterna på kylskåpet för att skriva meddelanden åt honom.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva här, för jag vill gärna läsa mer av Stephen King i fortsättningen (faktum är att en av biblioteksböckerna i dag blev Köplust (Needful Things) - vad säger ni om det valet Peter och Helena?) men riktigt övertygad av boken blev jag inte. Maine var trevligt, och sjön och det lilla samhället likaså, men jag undrar i vilket skede det var meningen att jag skulle bli rädd? Speciellt med tanke på att jag är lättskrämd!

"Myggor och tigrar" av Maja Lundgren XX+
Ja, jag läste ut boken i alla fall, dock i rekordfart så att jag mest skummade längs sidorna. Mycket omtalad blev denna bok då den kom ut, men jag förstår inte varför. Kanske för att den var så tråkig? Visst visst, Lundgren sätter sprätt på det svenska kultursamhället genom att namedroppa kulturredaktörer och avslöja småsaker om dem, men jag som är förankrad i ett annat land hade svårt att se någonting upphetsande ens i det. Sorry Lundgren, jag ägnade inte din bok tillräckligt med uppmärksamhet - men så hade jag heller ingen lust att göra det!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ogillade starkt debatten kring Myggor och tigrar, har därför inte läst den. Kanske lite dåligt argument för att inte läsa en bok, men den verkar inte så relevant, helt enkelt. Tror inte heller att den innehåller litterära kvaliteet som mäter sig med Strindberg, trots att man ofta nämnde honom i debatten kring Lundgren.

Såg förresten att du länkat till Konsonantmylla, tack för det. Jag är med och bloggar där. Du får gärna också länka till Storyteller, där det också handlar om litteratur och böcker. Länkar själv hit därifrån.

Martina sa...

Jag tycker inte att Benrangel är särskilt skrämmande jag heller, men jag tror inte heller att det är meningen.Den fokuserar mer på ensamhet och kärlek, såna känslor.

Köplust är helt ok. Andra King-böcker att rekommendera är Det, Pestens tid, Talismanen (med Peter Straub), Varsel, Jurtjyrkogården, Carrie, Christine, Staden som försvann, Sömnlös och Signal.

Novellsamlingen Den förskräckliga apan innehåller flera bra noveller, och långnovellerna Langoljärerna och Bibliotekspolisen i boken Mardrömmar är också riktigt bra.

Helena, har jag glömt något? =)

Anonym sa...

Jag var inte heller särskilt imponerad av "Myggor och tigrar". Fattar inte riktigt vem den riktar sig till. De flesta personer hon nämner är rätt okända utanför den stockholmska kulturkretsen.

Bokbabbel sa...

storyteller: Länkar till dig också, kul att hitta nya bloggar!

martina: Ojoj, vilken mängd tips, *antecknar*!

gothique: Jag var helt tydligt inte ensam om att inte imponeras, skönt på något sätt!

Anonym sa...

Din beskrivning av Benrangel får mig att tänka på kylskåpspoesi... :) Måste nog börja hålla koll på min egen efter det här!

Bokbabbel sa...

ika: Det är nog bäst :D

Anonym sa...

Jag tyckte att det fanns intressanta saker i Myggor och tigrar, men den var alldeles för lång med många intetsägande avsnitt. Bloggade en del om debatten här: http://www.vildvittra.se/bokblogg/2008/myggor-tigrar-och-omyndigforklarande/

Anonym sa...

Jag var inte heller förtjust i Magistern. Men Ängeln på sjunde trappsteget är fullständigt ljuvlig! Så missa inte den bara för att Magisterna är halvkass!!!